Tiltalt for å ha betalt bestikkelser på vegne av norske selskaper i Brasil

En forretningsmann i Brasil er tiltalt for å ha betalt bestikkelser for norske selskaper til skandalerammede Petrobras.

FOR TRANSPETRO: Disse fire Aframax-tankerne stammer fra en kontrakt norskkontrollerte Noroil vant i 2010, som ifølge brasilianske myndigheter ble vunnet med bestikkelser. Skipene går fortsatt i tjeneste for Transpetro i dag, for Viken Shipping.

FOR TRANSPETRO: Disse fire Aframax-tankerne stammer fra en kontrakt norskkontrollerte Noroil vant i 2010, som ifølge brasilianske myndigheter ble vunnet med bestikkelser. Skipene går fortsatt i tjeneste for Transpetro i dag, for Viken Shipping.

Viken Shipping
Publisert:,

Føderale påtalemyndigheter i Brasil har tiltalt to menn for korrupsjon og grov hvitvasking i tilknytning til den største korrupsjonsskandalen landet noensinne har sett – Operasjon Bilvask.

Ifølge tiltalen har forretningsmannen Paulo Haddad bestukket tidligere Transpetro-president Sérgio Machado på vegne av norske Viken Shipping og norskkontrollerte Noroil, som var styrt av mangemilliardæren Helge Møgster.

De «norske» bestikkelsene, på totalt 13,5 millioner brasilianske real, skal ha funnet sted mellom 2010 og 2012. Summen tilsvarer litt over 45 millioner norske kroner etter datidens valutakurs.

Helge Møgster

Foto: Eirik Brekke/BT

Dette mener brasilianske påtalemyndigheter å ha bevis for:

  • Mellom februar og august 2010 ba Sergio Machado om 11,9 millioner brasilianske real i bestikkelser fra Paulo Haddad for å garantere at Noroil vant kontrakter om utleie av skip, (bareboat chartering) av fem oljetankere i Aframax-klassen med Transpetro.
  • Haddad har fått konfidensiell informasjon om bud fra konkurrerende selskaper slik at Noroil kunne komme med bedre bud.
  • Mellom juli 2011 og januar 2012 ba Machado igjen om bestikkelser, denne gangen 1,6 millioner real for å sikre Viken Shipping en tiårskontrakt for et Suezmax-fartøy.
  • Machado har forklart at Paulo Haddad fungerte som representant og megler for både Noroil og Viken Shipping.
  • Pengene har delvis gått til Machado og delvis til medlemmer av det politiske partiet Den brasilianske demokratiske bevegelsen (MDB).

Kjente korrupsjonstiltalt

Noroil var et brasiliansk datterselskap av Pacpro Norge AS. Pacpro var på sin side heleid av reder- og fiskerikonsernet Laco AS, som blant annet eier Austevoll Seafood og Dof ASA.

Annonsørinnhold

Bak disse selskapene står Norges 35. rikeste mann, Helge Møgster, som var styreleder i Pacpro frem til det ble innfusjonert i Laco i 2012.

Møgster sier til E24 at han ikke visste at Haddad drev med bestikkelser i forbindelse med anbudskonkurransene.

– Noroil var et selskap som vi hadde sammen med Haddad i sin tid. Det skulle utvikle forretninger i Brasil, men det ble ikke noe av. Viken Shipping tok over kontraktene der han var megler, sier Møgster til E24.

Han anslår at han ble gjort kjent med bestikkelses-anklagene for omtrent et år siden.

– Noroil var aldri i stand til å fullføre kontraktene de vant med Transpetro, så de var avhengige av å få andre med seg. Det var jeg som kontaktet Tom Steckmest (skipsrederen bak Viken Shipping, journ.anm.) og spurte ham om de var interessert i å ta over, forklarer Møgster videre.

– Hva tenker du om at Haddad nå er tiltalt for korrupsjon?

– Det synes jeg er helt forferdelig, sier Møgster, som sier han likevel tar anklagene mot hans tidligere forretningsforbindelse med relativ ro.

– Vi fikk ikke vite det før etter at det var en sak som hadde pågått en stund. Jeg er sikker på at vi ikke har gjort noe galt, sier Møgster.

Representerte norske selskaper

Den 31 sider lange tiltalen ble offentliggjort av påtalemyndigheten i Paraná i starten av juli, men ble levert til en dommer i Curitiba allerede i april.

Sergio Machado, som skal ha mottatt de «norske» bestikkelsene, trakk seg som president i logistikkselskapet Transpetro i 2014 etter å ha blitt trukket inn i korrupsjonsskandalen i morselskapet Petrobras.

Machado er en kjent skikkelse i Bilvask-operasjonen, fordi han gjennom tiltalepruting har vitnet mot en rekke korrupsjonsmistenkte personer i Petrobras-systemet.

I 2016 var Machado den første som linket daværende president Michel Temer til Operasjon Bilvask, ved å hevde at valgkampbidrag til Temer stammet fra bestikkelser tilknyttet Petrobras-kontrakter. Temer har hele tiden benektet anklagene, ifølge Reuters.

Viken Shipping: – Ikke involvert

Viken Shippings styreleder Hans Olav Lindal sier til E24 at Viken overtok de aktuelle kontraktene fra Noroil og aldri hadde kunnskap om budprosessene. Lindal sier de kun i ettertid er blitt kjent med beskyldningene om bestikkelser.

– Vi har en absolutt nulltoleranse for korrupsjon, det er vår policy, og noe vi etterlever beinhardt og har gjort i alle år, sier Lindal.

Han forteller at Haddad var involvert i Noroil, men understreker at Viken ikke tidligere hadde kjennskap til Noroil eller Haddad, eller noen kunnskap om budprosessen som Noroil vant, annet enn at de i ettertid har blitt kjent med beskyldningene om bestikkelser.

SUEZMAX: Oljetankeren MT Storviken går også i tjeneste for Transpetro, etter det brasilianske påtalemyndigheter mener er bestikkelse av selskapets president.

Viken Shipping

Suezmax-bestikkelse

Brasilianske påtalemyndigheter mener at Haddad i 2011 på ny bestakk Machado, denne gangen direkte på vegne av Viken Shipping, for tildeling av en Suezmax-kontrakt.

Lindal sier til E24 at han ikke har hørt noe om at også denne kontrakten er innbefattet i tiltalen, og bestrider at Haddad overhodet har vært autorisert av Viken til å gjennomføre ulovlige betalinger på noe som helst tidspunkt.

– Haddad har også skriftlig bekreftet til oss at Viken ikke hadde kunnskap om, eller på noen som helst måte var involvert i hans dialog eller relasjon med han som skal ha mottatt bestikkelser.

Samtlige skip går fortsatt i tjeneste for Transpetro i dag.

Mot slutten av tiltalen mot Machado og Haddad poengterer påtalemyndigheten at etterforskningen fortsetter «med hensyn til andre korrupsjonsforbrytelser og hvitvasking, spesielt med tanke på involvering av Vikens ledere og de endelige tiltenkte politiske mottagere av Sergio de Oliveira Machados bestikkelser.»

Til det sier Lindal i Viken Shipping at han imøteser enhver undersøkelse som måtte komme fra brasilianske myndigheter.

– Vi har ingen ting å skjule, og vi er trygge på at vi for vår del ikke har deltatt i ulovligheter. Vi har et godt og forretningsmessig samarbeid med Transpetro, både når det gjelder oppfyllelsen av den aktuelle kontrakten, og vi blir jevnlig invitert til å delta i anbudsprosesser de utlyser for nye prosjekter. Vi avventer rolig hvorledes brasilianske myndigheter eventuelt vil følge opp saken, sier Lindal.

Brasil er verdens største offshoremarked, med mer enn 100 norske selskap etablert i landet, ifølge Innovasjon Norge. Ifølge tall fra SSB omsatte norskeide selskaper i Brasil for tett oppunder 74 milliarder kroner i 2017.

Aktor Jerusa Burmann Viecili poengterer i en pressemelding at utenlandske selskaper nok en gang viser seg å være involvert i Bilvask-operasjonen.

– Dette skjer fordi Brasil blir sett på som et paradis for straffrihet. Dersom vi effektivt klarte å bekjempe organisert og sofistikert kriminalitet i landet, ville det også vært større internasjonal respekt for brasiliansk lov, sier Viecili.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold