Pilotene og SAS bryter forhandlingene i Norge

Tidligere i år brøt pilotene forhandlinger med selskapet i Sverige. Nå er siste håp samtalene som begynner i København denne uken.

BRUDD: Pilotene og SAS har brutt forhandlingene i både Norge og Sverige, og skal nå starte nye samtaler i København.

Foto: Johan Nilsson/tt TT Nyhetsbyrån
Publisert:,

Det bekrefter både Norske SAS-Flygeres Forening (NSF) og SAS til E24 tirsdag kveld.

– Det har vært brudd i Sverige, så fikk vi flyttet SAS litt, deretter har vi gått i brudd i Norge, og skal nå forhandle videre i København, sier leder i NSF, Christian Laulund.

E24 har fått tips om at partene står langt ifra hverandre, men NSF ønsker ikke å snakke om uenighetene – enda.

– Jeg ønsker ikke å kommentere hvor vi står i forhold til hverandre før etter utfallet av samtalene i København er klart, sier Laulund som påpeker at de ser på samtalene i de ulike landene som én stor prosess.

Ettersom 95 prosent av alle piloter er organisert i SAS Pilot Group forhandler pilotene på tvers av landegrenser. Denne gangen begynte samtalene i Sverige, deretter i Norge og til slutt i Danmark hvor de siste samtalene skal finne sted på torsdag.

Hvis de danske pilotene blir enige, gjelder disse betingelsene også for norske og svenske piloter.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: At SAS profitterer på Max-stansen kan det ikke være tvil om

SAS: Flere områder vi må bli enige om

SAS som nå har gått gjennom to runder med forhandlinger har klokkertro på at man skal få til enighet i København denne uken.

– Vi forventer at vi skal komme til enighet, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Ifølge SAS ble det ikke regnet som brudd på forhandlingene da partene gikk fra hverandre i Sverige, men NSF sier til E24 at de regner det som brudd, og at de har kommunisert dette til selskapet.

– SAS har ikke gått fra forhandlingene i Sverige, men forholder oss til at vi skal møtes igjen som avtalt, sier Johansen.

– Vi hører dere står langt ifra hverandre, hva er deres opplevelse av situasjonen?

– Jeg har ikke lyst å kommentere på akkurat det. Det er flere områder vi må bli enige om, men jeg kommer ikke til å kommentere de eksakte kravene, men vi forventer at man kommer til en enighet.

SAS har snart fått på plass alle forhandlingene, og pilotene er ifølge selskapet en av de siste store arbeidsgruppene som flyselskapet må bli enige med.

En av sakene som har vært betente de siste årene har vært SAS sitt datterselskap i Irland kalt Scandinavian Airlines Ireland Limited (SAIL).

Les også

Kanselleringskaos i SAS: – Drømmen om Irland er totalt feilslått

Pressmiddel

Da SAS la frem årsrapporten for regnskapsåret 2018, som var det beste SAS-resultatet siden 90-tallet, presenterte selskapet også en engangsutbetalt bonus, som skal gå til alle ansatte i selskapet.

SAS har satt av 100 millioner svenske kroner, som skal fordeles likt på omtrent 10.000 ansatte. Men bonusen kommer med betingelser som er knyttet til hvordan selskapet gjør det og eventuelle hendelser i 2019.

NSF frykter at bonusen vil bli brukt som et pressmiddel når de fire fagforeningene som har samlet seg i SAS Pilot Group skal reforhandle sine kollektivavtaler.

– Vi ser på bonusen som et middel som de kan ha hengende over oss under forhandlingene. Slik betingelsene er formulert, er det ingen tvil om at dersom forhandlingene ender i konflikt, så kan det være en slik hendelse, sa Roger Klokset, nestleder i NSF, til E24 tidligere i år.

NSF-lederen vil ikke kommentere dette tirsdag kveld.

Les også

Norwegian-Kjos: Slik skal vi løse Max-krisen

Les også

– Vi skal ikke bli økonomisk skadelidende

Her kan du lese mer om