Avinor får miljøkritikk for støtteordninger for flyselskaper

Avinor har brukt flere hundre millioner kroner på støtteordninger til flyselskaper som oppretter nye ruter til og fra Norge. Stortingspolitikere reagerer.

Konsernsjef i Avinor, Øyvind Hasaas, under signeringen av en avtale med kinesiske Hainan Airlines. Selskapet flyr tre ganger i uken fra Oslo til Beijing, og er et av selskapene som fikk økonomisk støtte fra Avinor for å opprette ruten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Publisert:

Fra 2014 og fram til i 2018, brukte Avinor 330 millioner kroner på støtteordninger. I tillegg kommer lønnsutgifter. Det viser tall fra Samferdselsdepartementet og Avinor, melder NRK.

Et kinesisk flyselskap fikk senest i mai støtte til å opprette direkterute fra Beijing til Gardermoen.

Ifølge Avinor reduserer støtteordningene risikoen ved oppstart av nye ruter, en ordning flere konkurrenter også har. Gevinsten er flere passasjerer og økte inntekter.

Les på E24+ (for abonnenter)

Geir Karlsen styrte flere selskaper gjennom stormen. Så kom telefonen fra Norwegian

På Stortinget reagerer imidlertid både SV og regjeringspartiet Venstre negativt.

– Det er helt meningsløst at Avinor bruker flere hundre millioner kroner på å øke forurensingen, sier Lars Haltbrekken (SV). Også Venstres Ketil Kjenseth er skeptisk.

– Jeg er litt overrasket når det er den store oppmerksomheten på klima og miljø, sier han.

Et offentlig utvalg overleverte nylig en rapport om norsk luftfart til samferdselsministeren. I rapporten går utvalget inn for å avvikle slike støtteordninger.

Konserndirektør for drift og infrastruktur i Avinor, Øyvind Hasaas, mener på sin side at Avinor følger Stortingets instruks, og at direkteruter og fulle fly er den beste måten å redusere klima-avtrykket.