Ukulturen i XXL

XXL-granskningen: Har fått indikasjoner på at ledelsen visste om prisjuks

Til tross for at granskerne har fått indikasjoner på at XXL-ledelsen kan ha visst om prisjuks, har man ikke klart å identifisere dette, og vet dermed fremdeles ikke hvor eller hvordan prisjuksingen oppstod.

XXL-styreleder Hugo Maurstad og konstituert administrerende direktør Tolle Grøterud på pressekonferansen hvor rapporten ble lagt frem torsdag formiddag.

Sindre Hopland
  • Karl Wig
  • Sindre Hopland
Publisert:

– I et selskap med 35 millioner transaksjoner i året vil det alltid bli begått feil. Og det blir begått feil i våre selskaper hver eneste dag, sånn er det bare, sier XXL-styreleder og Altor-topp Hugo Maurstad som også er største aksjonær i sportskjeden.

– Men dette er for mye, og derfor er det viktig å ta tak i det, sier han og legger til at han er imponert over lojaliteten og kunnskapsnivået til de ansatte som rapporten også peker på.

Maurstad sier funnene fra XXLs granskning gjennomført av advokatselskapet DLA Piper, som viser brudd på markedsføringsloven, var «som forventet».

Rapporten peker på åtte konkrete tilfeller av prisjuks verifisert av førstehåndskilder over en periode på ti år, men DLA Piper har også funnet indikasjoner om prisjuks fra annenhåndskilder som ikke kan verifiseres på samme måte.

Les også

Fant 1.350 timer med ulønnet XXL-jobbing: «Jeg måtte sove i telt på varehuset»

– Så man kan altså ikke heller utelukke at det dreier seg om langt flere enn disse åtte tilfellene som er funnet?

– Vi har prøvd å gjøre matten her, og det er klart at det er mer enn disse åtte tilfellene over ti år som rapporten peker på. Men hvis du teller antall transaksjoner vi gjennomfører hvert år, så er selv 40 tilfeller et begrenset antall, og rapporten viser at det er ikke noe systematikk i dette, sier Maurstad.

Indikasjoner

Men nøyaktig når og hvor prisjuksingen oppstod er fremdeles et mysterium.

– Så dere vet ikke hvor prisjuksingen har oppstått?

– Det er et godt spørsmål, og det har vi antageligvis ikke kommet til bunns i, sier DLA Piper-partner Berit Reiss-Andersen.

Hun sier de ikke har klart å identifisere hvor i organisasjonen prisjuksingen har startet, men at det har foregått en form for dobbeltkommunikasjon fra enkelte på mellomledernivå (salgssjefer og innkjøpssjefer), hvor noen har fremhevet at prisjuksing er «måten å løse det på».

Få har likevel erkjent forholdene til granskerne.

– Men siden dere vet at salgssjefer har visst om dette, har dere indikasjoner på om andre i ledelsen har visst om dette opp gjennom årene?

– Vi har hatt indikasjoner, men har ikke klart å identifisere det, sier Reiss-Andersen.

Konstituert XXL-sjef Tolle Grøterud avviser at noen i dagens toppledelse har visst om praksisen.

– I dagens ledelse har det ikke meg bekjent vært kunnskap om dette. Men man må huske på at det har vært veldig mange utskiftninger i ledelsen i XXL, og siden årsskiftet i fjor har vi nærmest sittet i en interim-rolle, sier han.

Gjennom 2018 mistet sportskjeden en rekke veteraner fra toppledelsen.

– Jeg har jobbet i selskapet lenger og føler veldig ansvar for dette, men har vært i en mer fagstilling og ikke så mye i de operative linjene. Jeg kan forsikre at det aldri har vært diskutert disse temaene i et lederforum, sier Grøterud.

Les på E24+

(+) Fondsgigantene laster opp i XXL: Derfor tror de på det skadeskutte selskapet

Får ikke konsekvenser for noen

Maurstad sier funnene ikke vil få konsekvenser for enkeltpersoner.

– Ut i fra det vi har lært så langt, så peker det ikke mot noen enkeltpersoner. Vi har ingen link inn til enkeltpersoner ettersom kildene er anonyme, og det har heller ikke vær hensikten. Målet har vært å forstå dette. Hadde det blitt drevet på med av dagens ledelse, hadde jeg sett annerledes på det, sier styrelederen og sier videre:

– At vi finner én av disse mellomlederne vil ikke gjøre forskjellen.

Maurstad, som mener selskapet hovedsakelig må sørge for at de ansatte er klar over regelverket fremover og at XXL styrker administrasjonen både innen HR og kommunikasjon.

DLA Piper-partner Reiss-Andersen sier granskningen ikke viser at utfordringen går igjen hos enkeltpersoner, men at mange personer har hørt snakk om prisjuksingen.

– Roten til onde ligger nok i det kulturelle, og ikke hos enkeltpersoner, sier hun.

Les også

Forbrukerdirektør om XXL-rapport: – Alvorlig

Dialog med Forbrukertilsynet

XXL har oversendt rapporten fra DLA Piper til Forbrukertilsynet som nå foretar sin egen granskning, og sier de vil ha en dialog med tilsynet om funnene de selv har gjort.

– Frykter man at dette kan få konsekvenser nå som denne rapporten viser brudd på loven?

– Det må være opp til Forbrukertilsynet hva man gjør med dette. Det som har skjedd har skjedd, og vår jobb er å sørge for at dette ikke skjer fremover. Om de ønsker å gi et forelegg så må det være opp til dem, sier Maurstad.

Her kan du lese mer om

  1. Ukulturen i XXL
  2. XXL
  3. DLA Piper
  4. Forbrukertilsynet
  5. Berit Reiss-Andersen
  6. Hugo Maurstad
  7. Tolle Grøterud
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. XXL-styreleder overrasket over anmeldelsen fra Forbrukertilsynet

  2. XXL-granskere fant prisjuks og ulønnet arbeid

  3. Forbrukertilsynet politianmelder XXL etter prisjuks

  4. Annonsørinnhold

  5. Fant 1.350 timer med ulønnet XXL-jobbing: «Jeg måtte sove i telt på varehuset»

  6. Forbrukerdirektør om XXL-rapport: – Alvorlig