Tyrkiske Express Airways saksøker Norwegian for 15 millioner etter påstått kontraktsbrudd
Flyselskapet Norwegian møter tyrkiske Express Airways i retten neste uke.
Selskapet Express Group Havacilik Egitim Hizmetleri (EAG) mener Norwegian har drevet med «kundenapping» da de i 2016, ifølge saksøkeren, brøt en kontrakt om salg av fire Boeing 737–300 og to motorer.
Det kommer frem av sluttinnleggene som er levert til Oslo tingrett.
Partene møtes i retten mandag.
Der vil EAG anføre at Norwegian trenerte gjennomføringen av kontrakten og til slutt heller solgte flyene og motorene til EAGs egen kunde, BulAir.
Rapport etter Boeing-styrtene: Samme feil rammet begge flyene
Krever 15 millioner
EAGs advokat Elif Demirbas i advokatfirmaet Suleiman mener videre at Norwegian «forsettlig og gjennomgående tilbakeholdt opplysninger for å tilegne seg depositum fra EAG».
De krever dermed depositumet på 500.000 dollar tilbakebetalt. I tillegg kommer erstatning for økonomisk tap på 1,2 millioner dollar.
Norwegian har parkert sine Max-fly i flere land
Til sammen krever selskapet dermed 1,7 millioner dollar - tilsvarende 15,5 millioner kroner av Norwegian.
«Grunnløst krav»
Det norske flyselskapet tilbakeviser påstandene, viser sluttinnlegget deres advokat har levert til tingretten, hvor det heter at «kravet er grunnløst».
De bestrider å ha brutt kontrakten, og subsidiært avviser de at det foreligger et tap å erstatte, eller at det er noen årsakssammenheng mellom eventuelt kontraktsbrudd og tapet.
Norwegian mener EAG overløp fristen for å betale for flyene i februar 2017, og at salgskontrakten etter avtalen dermed ikke lenger var gjeldende.
Norwegian valgte deretter å selge flyene til BulAir i mars samme år.
«Hadde EAG vært i stand til å oppfylle sine avtaleforpliktelser, ville NAS naturlig nok heller ha gått for dette alternativet», skriver advokat Tage Brigt A. Skoghøy i sitt sluttinnlegg.
Norwegian faset ut sine siste 737–300-fly i 2014.