TV-salget skuffet til tross for VM-fest

Elektronikksalget faller i 2018, men TV-salget faller mer enn dobbelt så mye som bransjesnittet til tross for fotballfest og OL.

FÆRRE KJØPER TV: TV-salget går ned i første halvår 2018. Fra toppåret 2007 har salget av TV-apparater nærmest blitt halvert.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:

Totalt falt elektronikksalget i Norge med 5,7 prosent i verdi i årets første halvår.

Enda verre er det for TV-salget som er ned 13 prosent, etter oppgang i salget i fjor.

Av alle kategoriene i elektronikkbransjen, er småelektronikk den eneste som vokser.

Kjøpte ikke VM-TV

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, tror han vet svaret på hvorfor salget av tv var labert i årets første halvår.

– Det ble solgt enormt med TV-er i fjor, vi hadde utrolige tall i dette segmentet, så at det går litt ned i år, er ikke så overraskende.

– Men burde ikke VM og OL ha vært med å trekke opp salget?

– Jo da, men folk har visst at VM kommer en god stund, og man kjøper ikke TV noen dager før mesterskapet begynner, sier Røsholm.

UTENDØRS VM: Mange tok også turen ut av stuen for å se VM-kampene i det fine været, her fra Kontraskjæret i Oslo.

Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Til tross for dette opplyser bransjeforeningen at de hadde trodd sportsarrangementene vil gi større utslag.

Noe av forklaringen kan også være at flere ser fotball på mobil og data, ettersom NRK rapporterte om et snitt på 277 000 daglige seere under mesterskapet, noe som er 100.000 flere brukere enn snittet for NRK Sport på nett.

En av Norges største forhandlere av tv, Elkjøp, har naturlig nok merket svekkelsen i salget.

– Salget hos oss ble naturlig nok påvirket av det vakre været som startet i mai, og det ble solgt færre TV-er, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp, Madeleine Bergly.

I fjor ble det satt salgsrekorder for elektronikkbransjen, og det ble solgt for 35,1 milliarder kroner. Elektronikkbransjen mener nedgangen vi ser i år er en reaksjon på fjoråret.

Les også

Danske Shopgun kjøper den norske appen Mattilbud for tosifret millionbeløp

Salget nærmest halvert

Ifølge Elektronikkbransjens historiske tall har salget av TV gått sakte med sikkert ned de siste ti årene.

Fra toppåret 2007, hvor det ble solgt 650.000 tv-apparater i landet, ble det i fjor, ti år senere solgt 386.000 fjernsyn.

Prognosen for hele 2018 var opprinnelig enn forsiktig oppgang til 390.000 tv-apparater i 2018, men etter onsdagens skuffende tall, kan det se mørkt ut for salgsveksten.

Kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, sier de avventer med å endre prognosene for 2018 etter de har sett hvordan salget for Black Friday går, en kampanje som selger et stort antall tv-apparater. Hun tror fremdeles årstotalen har mulighet til å stige.

DNB Markets la frem sine økonomiske utsikter onsdag, og også her rapporteres det om forventet lavere privat forbruk i år og neste år, grunnet det varme været.

55-tommeren – den nye normalen

Elektronikkbransjen sier også at salget av dyre TV-apparater stiger, og at gjennomsnittsprisen har økt med tre prosent.

Elkjøp sier de har solgt flest TV-er mellom 55 og 65 tommer det siste halvåret, og det er noe Elektronikkbransjens egne tall underbygger.

– 55-tommeren har blitt den nye normalen for folk flest. Vi er også overrasket over at så mange velger å kjøpe TV med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer, sier Røsholm.

Salget av disse TV-ene utgjør nå 78 prosent av markedet.

Les også

Elkjøp med resultatøkning på 159 prosent

Les også

– Ulovlige aksjoner som må stanses

Les også

Soundgarden gjenoppstår som ny kjede

Her kan du lese mer om