Regjeringens anbudskrav kan utelukke Wizz Air fra å delta

Regjeringen har lagt ut anbud på statlig kjøp på flyruter i to nye måneder. Der stilles det flere krav som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier Regjeringen er opptatt av å sikre et godt flytilbud over hele landet.
Kampen om luften
  • NTB
Publisert: Publisert:

Regjeringen vektlegger, i tillegg til pris, flere andre krav for å delta i konkurransen om norske ruter, skriver FriFagbevegelse.

Det stilles også krav om at flyselskapene sørger for at grunnleggende fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger, etter ILO-konvensjonen, ivaretas i egen virksomhet og hos eventuelle underleverandører.

Det stilles også krav om at det skal være mulig å kjøpe såkalte gjennomgående billetter, noe som per i dag ikke er mulig med Wizz Air, skriver nettstedet.

Les også

Wizz Air kutter kraftig i antall flyvninger

– Sikrer et godt tilbud

Det var i en pressemelding onsdag at Samferdselsdepartementet opplyste at de har utlyst en konkurranse om drift av hver enkelt av de til sammen 18 flyrutene som per januar 2021 inngår i det midlertidige minimumstilbudet.

– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt flytilbud over hele landet. Smittesituasjonen gjør at det fortsatt er behov for statlig støtte for å sikre samfunnets transportbehov. Gjennom utlysningen av konkurranse om drift av rutene i minimumstilbudet sikrer regjeringen et godt tilbud til flypassasjerene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Les også

Stord kommune står på sitt mot Wizz Air tross trussel om søksmål

Konkurranse om 18 ruter

Følgende 18 ruter inngår i konkurransen:

  • Ruter som ønskes operert med fly med minst 110 seter: Kristiansand-Oslo, Haugesund-Oslo, Molde-Oslo, Kristiansund-Oslo, Bardufoss-Oslo, Alta-Oslo, Kirkenes-Oslo, Tromsø-Oslo, Trondheim-Bodø-Tromsø.
  • Ruter som er ønsket operert med Dash 8: Oslo-Florø, Bergen-Florø, Oslo-Ørsta/Volda, Stokmarknes-Bodø, Stokmarknes-Tromsø, Tromsø-Vadsø, Tromsø-Hammerfest, Tromsø-Alta, Tromsø-Kirkenes.

Alle flyselskaper i EU og EØS kan være med i konkurransen. Tidligere har SAS, Widerøe og Norwegian hatt kontraktene.

Samferdselsdepartementet tar sikte på å tildele kontraktene i første halvdel av februar.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Wizz Air
  3. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Widerøe og Danish Air Transport skal drifte flyruter i vest og nord i sommer

  2. Wizz Air vil tredoble trafikken i Norge

  3. Hareide etter Wizz Air-møte: – Jeg snakket som Harald Eia

  4. Flyrs første tur gikk i rute: – Vet vi har litt å jobbe med

  5. – Et gedigent mageplask av Wizz Air