Oslo Street Food solgte for 150 mill. i sitt første år – nå kutter de «til beinet»

Oslo Street Food hadde et eventyrlig oppstartsår – så kom coronakrisen. Restaurantbransjen står fremdeles i bratt oppoverbakke når høsten slår inn og det nærmer seg den viktige julebordsesongen.

GATEMAT: Oslo Street Food er det siste av hovedstadens mathaller. Gründerne kaller dette året for den «ultimate testen» for restaurantbransjen.

Frode Hansen
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– Det er ikke så god stemning i bransjen om dagen, det var ikke som i fjor, sier Wilhelm Larsen, én av gründerne og daglig leder i Oslo Street Food.

Oslos nyeste mathall har gått gjennom en berg-og-dalbane de to siste årene. Selskapet hadde et sterkt 2019, og på 11 måneder omsatte restaurantene og barene for til sammen 150 millioner kroner – noe som ga gründerne 12 millioner kroner på bunnlinjen etter skatt.

– Vi hadde forventet noe i den størrelsesordenen, og bunnlinjen hadde nok blitt mye bedre i 2020 nå som vi var ferdige med alle de store engangskostnadene.

I 2020 har imidlertid selskapet måttet kuttet dramatisk i bemanningen for å få ting til å gå rundt.

– Vi har kuttet til beinet, og listen over ansatte blir mindre og mindre. Vi hadde rundt 70 ansatte i mars, og nå er vi nede i 37, sier Larsen.

For der juli var bedre enn fjoråret og ga bransjen et boost, var august svakere enn fjoråret og september enda verre.

Les på E24+

Her samlet de 4.500 til julebord hvert år. I år blir det ikke noe av. (+)

Les på E24+

Forlagene får den største boten som kan gis (+)

STREETFOOD-GRÜNDER: Wilhelm Larsen er en av gründerne bak Oslo Street Food i Oslo som i 2019, sitt første år, omsatte for 150 millioner kroner. 2020 har derimot vært en annen historie.

Sara Berge Holmberg/VG

Forventer forverring utover høsten

DNBs transaksjonstall for bransjen speiler historien til Oslo Street Food. I forrige uke var omsetningen i restaurantbransjen ned 18 prosent fra fjoråret, og direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl, sier man har nådd et nytt gulv.

– For norske restauranter ble toppen nådd sisten uken av fellesferien, hele 26 prosent over tilsvarende periode i fjor. Deretter stupte kortbruken, før vi nå ser en ny stabilisering på lavere nivåer, sier Oftedahl.

– Er dette gulvet noe som man ser for seg vil falle tydeligere utover høsten grunnet for eksempel julebordsesongen?

– Ja, vi forventer at restriksjoner og utvikling i smittespredning vil bidra til at årshjulet til restaurantene vil se ganske annerledes ut enn normalt. Fremover venter vi svingninger i kortbruken og at akkumulert kortbruk for 2020 vil svekkes ytterligere for restaurantbransjen. Vi venter også større lokale forskjeller slik vi nå har sett i Bergen, hvor kortbruk på restauranter har stupt under byens unntakstilstand.

Les også

Thon-sjef varsler økende krise: – Nå kommer oppsigelsene

Den ultimate testen

Av alle bransjer har man sett flest konkurser blant restauranter og spisesteder siden coronakrisen satte inn for fult i mars i fjor. 205 restauranter og spisesteder har gått konkurs siden landet ble stengt ned den 12. mars, mot 201 konkurser i samme periode i fjor, viser E24s oversikt.

– Dette året har blitt den ultimate testen. De som overlever de tidene vi nå lever i er restauranter som har livets rett, sier Christian Witt, én av de andre gründerne av Oslo Street Food.

Nå ser Oslo Street Food mot 2021 som gründerne håper blir et tilnærmet normalår, selv om de forventer restriksjoner også neste år. Samtidig tror Larsen at de har kuttet nok i kostnader til at de slipper å gå i underskudd, noe svært mange i bransjen vil gjøre i 2020.

Samtidig håper selskapet at det vil dryppe noe på dem fra den nye redningspakken til reiselivet, som nylig ble annonsert.

– Kontantstøtten kommer godt med, men gjør ikke opp for tapene man har gått på, sier Larsen.

Fra starten av krisen har selskapet mottatt 1,8 millioner kroner i kontantstøtte.

Les også

Rema-sjefen frøs forhandlingene i fjor – ikke mer avslappet i år

Direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl.

Karoline Johannesen Litland/E24
Les også

Ulltveit-Moe rydder i restaurantene – vil også ut av Starbucks på Stureplan

Fast-food klarer seg bedre

Tallene som viser nordmenns pengebruk, tegner også et bilde der folk fremdeles bruker mye penger på mat utenfor hjemmet. Der den tradisjonelle restaurantbransjen har lagt seg godt under fjoråret, har fastfood og bakeriene siden midten av sommeren ligget over fjoråret.

– Er det noen årsak til at restaurantbransjens utvikling er så annerledes enn for eksempel fastfood og bakerier, som ser ut til å klare seg bedre?

– Både fastfood og bakerier har historisk sett hatt høyere grad av takeaway, og kundene har sannsynligvis vært mer vant med å kjøpe med seg varer på farten. For restaurantene har det i større grad vært en ny hverdag hvor kundeatferden måtte vendes mot hjemlevering og henting av mat, heller enn den klassiske restaurantopplevelsen. Spesielt bakerier har vært tjent med muligheten for «kjapp kos» som er enkel å kjøpe med seg hjem, sier datadirektør Oftedahl i DNB.

Oslo Street Food, som er en kombinasjon av restaurant og kjapp mat, har også snudd seg rundt og begynt med levering, i tillegg har man som så mange andre begynt med digital bestilling.

Samtidig har også eierne måtte trå til mer enn man gjorde i fjor.

– Vi eiere har også gått inn i en mer operasjonelle rolle, og tidligere ledere har fått andre roller. Hele organisasjonen er restrukturert, sier Larsen i Oslo Street Food.

Her kan du lese mer om

  1. Restaurant
  2. Coronaviruset
  3. Bakeri
  4. Hjemlevering
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Mathallen om registrering av tusenvis av gjester: – Ikke veldig praktisk

  2. Witzøe-konsern åpner nye restauranter – takker statens støtteordninger

  3. Sportsbransjen har aldri gjort det bedre enn under corona

  4. Annonsørinnhold

  5. Tusenvis permittert i Oslo - i Kristiansand er kranene åpne

  6. Utelivssjef: – Blir overrasket om alle klarer seg frem til jul