Strømprisene

Forbrukertilsynet: Strømselskap kan ikke kreve avtalegiro for rabatt

To av tre selskap har fjernet kravet etter brev fra tilsynet.

Forbrukertilsynet reagerer på strømselskapers krav om Avtalegiro for billigere strømavtaler.

Heiko Junge / NTB
  • Maiken Svendsen
Publisert:

I en pressemelding skriver tilsynet at en del strømleverandører krever avtalegiro for å beholde bestemte strømavtaler. Tilsynet har sendt brev til tre selskaper med spørsmål om ordningen.

To selskap valgte da å fjerne vilkåret, mens Agva Kraft ikke ønsket å fjerne det, opplyser tilsynet.

– Etter Forbrukertilsynets vurdering må forbrukeren stå fritt til å velge å benytte seg av Avtalegiro eller ikke, uten å miste retten til en prisgunstig avtale dersom kunden velger å ikke opprette avtalegiro, sier Trond Rønningen, direktør for Forbrukertilsynet i pressemeldingen.

Bjørn Arctander, markedssjef i Agva Kraft, skriver i en e-post at krav om avtalegiro og efaktura har vært vanlig i bransjen for å sikre lave kostnader hos leverandøren og dermed kunne gi rabatter.

– Vi mener det bør være en forbrukers rett å bruke dette enkle virkemiddelet til å skaffe seg en grad av rabatt som ellers ikke ville vært tilgjengelig. Vi har selvfølgelig en rekke gode alternativer som ikke krever avtalegiro, skriver han.

Les også

Dobbelt så høy strømpris i første kvartal

Avtalegiro er en tjeneste som automatisk betaler regninger. Da er det banken som sørger for at regningen betales fra kontoen på forfallsdato.

– Problematisk

Forbrukertilsynet skriver at bruk av avtalegiro kan gjøre at forbrukerne mister oversikten over strømforbruket og endringer i strømprisen.

Det står videre at tilsynet forstår at strømselskapene vil sikre at regningene blir betalt i tide, men at det kan oppnås med «rimelige avtalevilkår» som et rimelig gebyr for de som ikke oppretter Avtalegiro.

Rønningen sier at kravet om Avtalegiro for en betydelig rabatt skaper press for kunden til å akseptere større risiko enn ellers.

– I lys av at strøm i praksis er et nødvendighets produkt i dagens samfunn, anser vi dette som problematisk, sier direktøren i meldingen.

Arctander i Agva skriver at de vil se nærmere på begrunnelsen innen fristen.

– Vi er overrasket over at Forbrukertilsynet ser problemer ved dette, skriver han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Strømprisene
  2. Strøm
  3. Forbrukertilsynet

Flere artikler

  1. Forbrukertilsynet åpnet sak mot fem nye strømselskaper

  2. Foreslår innstramminger i strømbransjen

  3. Mener strømkunder er lurt for milliarder: – Lønner seg å bryte forbrukernes rettigheter

  4. Frisørkjede venter stadig på kontantsvar – vil fortsette å bryte loven

  5. Mener regjeringen har satt Forbrukertilsynet fem til ti år tilbake i tid