Turbulensen i Norwegian

Norwegian-sjefen: – Jobber beinhardt for å beskytte arbeidsplasser

Norwegian håper å komme sterkere ut av krisen ved å ty til konkursbeskyttelse for å redusere gjeldsbyrden. – Det har sett mørkt ut for flybransjen lenge, men nå ser vi vaksiner som er rundt hjørnet, og jeg er ganske sikker på at folk er sulteforet på å reise når det blir mulig, sier Norwegian-sjefen.

Norwegians finansdirektør Geir Karlsen og sjef Jacob Schram under onsdagens pressekonferanse.

HELGE MIKALSEN/VG
  • Camilla Knudsen
  • Marius Lorentzen
  • Ole Martin Skaug
Publisert:,

– Vi har tatt denne avgjørelsen for å sikre Norwegians fremtid. Målet er å redusere gjeld, tilpasse flåtestørrelsen til fremtidig drift og sikre ny kapital inn i selskapet, slik at vi kommer gjennom dette som et finansielt sterkere og mer robust flyselskap, sier Norwegian-sjef Jacob Schram på onsdagens pressekonferansen.

Tidligere på kvelden ble det klart at Norwegian søker konkursbeskyttelse i Irland i et forsøk på å redde selskapet.

Schram opplyser videre at prosessen er ventet å ta inntil fem måneder.

På spørsmål om de ansatte nå kan beroliges med at de får beholde sine jobber, svarer han:

– Jeg kan i den ekstreme situasjon som luftfarten og selskapet nå står, ikke gi noen garantier til noen, men vi jobber beinhardt med å ta vare på de ansatte og beskytte arbeidsplasser så godt vi kan gjennom hele prosessen.

Norwegian varslet 9. november at de permitterer ytterligere 1.600 ansatte. Før krisen hadde flyselskapet over 11.000 ansatte og 156 fly i drift. Nå vil det altså være igjen rundt 600 ansatte på jobb og 6 fly i luften.

Konsernsjef Jacob Schram (t.v.) og finansdirektør Geir Karlsen i flyselskapet Norwegian.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Fortsetter å fly

Norwegian-sjefen sier videre at de vil fortsette å fly det oppsatte ruteprogrammet og at Norwegian Reward fortsetter som normalt, slik at man kan fortsette å bruke cashpoints. Aksjen vil også fortsette å handles som normalt på Oslo Børs.

– Vi vil i tiden fremover ha full fokus på restruktureringen og søke å finne løsninger med kreditorene og komme ut i andre enden som et investerbart selskap, sier Schram.

– Det har sett mørkt ut for flybransjen lenge, men nå ser vi vaksiner som er rundt hjørnet og jeg er ganske sikker på at folk er sulteforet på å reise når det blir mulig, tilføyer han.

Norwegian-sjefen tror det da vil være interesserte investorer når mulighetene åpner seg over vinteren.

– Og det er her vi ønsker å komme ut som et sterkere selskap (...), men for å klare det, så trenger vi denne beskyttelsen nå, forklarer han.

Les på E24+

Børskommentar: Norwegians irske konkurs er det beste som kan skje flyselskapet

Reduksjon i flyflåten

Norwegian-ledelsen er i krisemodus etter regjeringens støtte-nei. Tidligere har de varslet at de vil kvitte seg med halve Dreamliner-flåten, det vil si langdistanseflyene.

– I den prosessen vi går inn i nå, så tar vi det med som et utgangspunkt, og så vil vi se hvordan prosessen utvikler seg, sier Schram, men understreker at de fortsatt har sterk tro på selskapets tilbud av både kort- og langdistanseflyginger.

Norwegian har per i dag en flåte på 138 fly, etter at to Dreamliner-fly eid av AerCap nylig ble hentet og flyttet over til Neos i Italia. Norwegian har tidligere sagt at de på sikt ønsker å redusere flåten ned til rundt 110 fly.

Det store spørsmålet er hvor lenge selskapet kan holde det gående uten mer penger.

– Vi har tilstrekkelig likviditet til å komme gjennom denne prosessen. Det er for tidlig å si noe mer når det gjelder flyflåten, og så får vi se hva kapitalbehovet blir når vi kommer ut av den prosessen, svarer finansdirektør Geir Karlsen.

Selskapet svidde av 524 millioner kroner per måned i tredje kvartal og satt igjen med en kontantbeholdning på 3,4 milliarder kroner ved utgangen av september.

Dette beløpet mener Geir Karlsen altså at skal få Norwegian gjennom examiner-prosessen.

I sommer varslet selskapet at de ville brenne 300 til 500 millioner kroner per måned ut året. Hva selskapet brenner nå er uklart og det har selskapet heller ikke ønsket å presisere.

Les også

Søker konkursbeskyttelse i Irland for å redde Norwegian

Konkursbeskyttelse i Irland

Norwegian har nå søkt konkursbeskyttelse for datterselskapene Norwegian Air International og Arctic Aviation Assets i Irland, under det som kalles «examinership».

«Norwegian Air Shuttle vil også søke og få beskyttelse fra den irske examinership-prosessen som en relatert part», skriver flyselskapet, noe som altså betyr at hele flykonsernet vil være beskyttet fra konkurs i prosessen, skrev selskapet i en børsmelding.

«Norwegian har valgt den irske prosessen siden selskapets fly eies i Irland», skriver Norwegian.

En konkursbeskyttelse vil innebære at det oppnevnes en «examiner» av retten som styrer prosessen og lar selskapet restrukturere gjeld, hente frisk kapital og sikre en bindende gjeldsordning.

Les også

Leasingkjempe vil videreutleie alle flyene de har leid til Norwegian

Les også

Norwegian permitterer 1.600 til etter regjeringens avslag

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Fly
  4. Luftfart
  5. Jacob Schram
  6. Konkursbeskyttelse
  7. Irland
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Møt de to irene som nå vil avgjøre om Norwegian får overleve

  2. Søker konkursbeskyttelse i Irland for å redde Norwegian

  3. Nå har disse to maksimalt 150 dager på seg for å redde Norwegian

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Usikkert om Norwegians norske morselskap er beskyttet mot konkurs nå

  6. Derfor sa regjeringen nei til Norwegian