Ekstrem etterspørsel i sommer kan føre til at bryggeriene går tom for bokser
Det er bare noen få fabrikker som lager bokser i Europa. Disse sliter nå med å tilfredsstille alle som vil ha brus, energidrikk og øl i sommervarmen.
En dreining fra uteliv og restaurant til privat forbruk har ført til en mangel på aluminiumsbokser. Mangelen kan vare frem til 2023, ifølge én produsent.
Energidrikken Monster har vært utsolgt i noen butikker på grunn av boksmangelen. Det er Coca-Cola som produserer denne i Norge.
– Vi opplever høy etterspørsel etter våre produkter om dagen, og produksjonslinjene jobber på høygir både i Norge og i utlandet for å møte denne etterspørselen, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, til E24.
Han peker på den internasjonale råvaremangelen til boksproduksjon og noen uforutsette hendelser i markeder som produserer for det norske markedet som grunnen til at Coca-Cola opplever lengre leveransetider på enkelte produkter.
– Vi jobber fortløpende med å løse disse utfordringene, sier Hynne.
– Kan bli utsolgt
Ringnes merker også boksmangelen i sommer.
– Boksvolumet har gått veldig opp, og jeg tror ikke denne mangelen på aluminiumsbokser tar slutt over natten, sier Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes.
Han frykter ikke at hele butikker skal stå tomme, men tror det kan bli tomt for noen bokser.
– Enkelte varelinjer kan bli utsolgt, og vi må nok påregne å gjøre noen prioriteringer i perioder, sier Bruusgaard.
Ifølge kommunikasjonssjefen er det leverandørene som melder at de ikke klarer å levere nok til markedet, verden over.
Folk drikker mye mer i sommer enn tidligere i år
I alt er det bare tre store selskap som leverer aluminiumsbokser, og de fleste produsenter og bryggerier kjøper fra akkurat disse.
– De få boksfabrikkene som er i Europa sørger for at aluminiumsboksene blir rettferdig fordelt mellom alle innkjøperne. Når boksetterspørselen øker med nesten 20–25 prosent, slik vi har opplevd nå, slår det ut på kapasiteten til produsentene.
Det sier leder for kommunikasjon og bærekraft i Hansa Borg bryggerier, Stina Kildedal-Johannessen.
– Vi klarer oss godt i Hansa Borg, men bokssituasjonen krever at vi er veldig «hands on» og planlegger godt gjennom hele sommeren. Slik vi ser det er det ingen grunn til panikk, sier Kildedal-Johannessen.
Den store etterspørselen etter drikke på boks kan tvert om se ut til å være mest positiv for bryggeriet.
– Vi har tro på at juli, august og september kan bli blant våre beste måneder noensinne, spesielt hvis finværet holder og smittetallene ikke går opp, slik at utelivsbransjen kan fortsette å holde åpent, sier Kildedal-Johannessen.
Hun opplyser også om at Hansa Borg hadde sine største uker på uteliv hittil i år, med god margin, nå de siste to ukene.
– Solrike dager, ferietid og flere som kan samles i sosialt lag har bidratt til økt omsetning i juni. Fotballfeberen under EM spiller nok inn i tillegg til sommer og ferietid, sier hun.