Pilot-leder: – SAS holder våre reisende som gissel

MÄRSTA (E24): Lederen for SAS-pilotene mener det er løftebrudd av SAS som har ført til streik midt i ferien, og at det nå er opp til SAS å løse situasjonen.

FERIESTREIK: Martin Lindgren, som leder den svenske flanken av pilotforeningen, mener det er SAS-ledelsen som har tvunget dem ut streik midt i ferien.
Publisert: Publisert:

– SAS må jo ha en reell vilje til å inngå avtale, og det har vi ikke sett at de har hatt, sier Martin Lindgren, som leder SAS Pilot Group, som er paraplyorganisasjonen til pilotforeningene i både Norge, Sverige og Danmark.

E24 møter Lindgren på den svenske pilotforeningens kontor dagen etter at SAS søkte som konkursbeskyttelse som følge av streiken.

– SAS har trukket ut tiden og til slutt tvunget oss ut i streik nå i juli og holder våre reisende som gisler, sier han.

Pilotene har forhandlet med SAS siden november, men Lindgren hevder at ledelsen ikke stilte med folk med kunnskap om avtalene eller et reelt mandat før helt i slutten.

– SAS har ikke tatt denne prosessen på alvor, sier han, og legger til at kravene også stadig endret seg underveis.

– De hadde ingen intensjon om å inngå en avtale.

– Løftebrudd

SAS har vært i dialog med pilotene siden november i fjor. De reelle forhandlingen startet i mars, men pilotene brøt forhandlingene etter bare én dag, den 29. mars.

Lindgren forteller at SAS-ledelsen bønnfalt dem til å komme tilbake til forhandlingsbordet.

– De påsto de hadde intensjon om løse situasjonen og lovet å komme oss i møte på den skandinaviske modellen, men så satt de ned foten 3. juli med et ultimatum, og ville ikke forhandle lenger.

– SAS hadde mulighet til å si nei til oss i mars, men SAS har bedt om at vi skal ha tillitsbaserte samtaler og det løftet har de fullstendig brutt.

– Hva skal til for å løse situasjonen nå, er ballen på ledelsens side?

– Det er sånn vi ser det akkurat nå. Vi er villig til å stå i det til det løser seg, og det betyr at SAS må flytte seg. Gjør de ikke det, så kommer vi til å stå til de gjør det.

SAS-sjefen sier på sin side til E24 at det er opp til pilotene å gjenoppta dialogen.

– Et SAS som vi ikke aksepterer

Lindgren opplever bred støtte blant både medlemmer og andre ansatte i SAS.

– Alle våre medlemmer som har tatt kontakt sier det samme. Det SAS som ledelsen forsøker å oppnå ved å omgå våre avtaler og ansette via postkasseselskap, er et SAS som de ikke aksepterer og ikke vil være en del av.

Det er også mangel på piloter i Europa, så det vil ikke være noe problem for pilotene å finne andre jobber.

– Våre medlemmer vil fint kunne få jobb i andre flyselskaper med andre vilkår som ikke er dårligere enn de vi har i SAS, sier Lindgren.

Les på E24+

Hva betyr det at SAS nå søker konkursbeskyttelse i USA?

Publisert:
Gå til e24.no