«Havila Capella» er strandet i Bergen grunnet sanksjoner

Selskapet beklager overfor passasjerene som fikk beskjed over høyttaler tirsdag kveld at skipet ventet på papirer fra myndighetene.

«Havila Capella» til kai i Nøstebukten i Bergen tirsdag kveld.
  • Hanad Ali (Bergens Tidende)
Publisert:

Passasjerskipet MS «Havila Capella» skulle tirsdag kveld seile fra Bergen. Ved midnatt lå skipet fortsatt ved kai i byen.

Nå bekrefter kommunikasjonsansvarlig i Havila, Lasse A. Vangstein, at det skyldes sanksjoner mot skipets russiske långiver GTLK.

Les også

Staten om Havila Kystrutens russiske partner: – Må avklares nærmere

– Det er en usikkerhet rundt forsikringsdekningen som gjør at avgangen er utsatt. Det er en situasjon som har oppstått som følge av sanksjoner mot leasingselskapet som har finansiert Havila, sier Vangstein til BT.

På grunn av sanksjonene går eventuelle utbetalinger til GLTK til en sperret bankkonto, tilføyer Vangstein.

– Fikk budskap over høyttaler

Terje Albregtsen er om bord i skipet sammen med konen Magnhild Bergheim. De kommer fra Molde og skulle på rundtur fra Bergen til Kirkenes og tilbake.

Han forteller at han begynte å stusse da skipet fortsatt sto stille ved 22-tiden.

– Da kom det informasjon over høyttaler om at skipet ventet på papirer fra myndighetene, sier han.

Terje Albregtsen og Magnhild Bergheim sier at de ikke vet om rundturen om bord Havila blir noe av.

Ut over det fikk ikke passasjerene mer informasjon, forteller Albregtsen. Likevel mistenkte han at forsinkelsen hadde noe med sanksjonene å gjøre.

– Det var det jeg tenkte. Det luktet tidlig at det hadde en slik sammenheng, sier han.

Det er uvisst om Albregtsen og de andre passasjerene kommer seg av gårde i morgen.

– I mellomtiden er det bare å sove godt, det er ikke mer man kan gjøre, sier han.

Etter planen skulle GTLK finansiere alle de fire skipene Havila Kystruten skal sette inn mellom Bergen og Kirkenes. «Havila Capella» er eneste i trafikk nå. Det andre skipet, «Havila Castor», skal etter planen settes i trafikk fra 10. mai, ifølge NRK.

I kontakt med myndighetene

EU har begrunnet sanksjonene mot GTLK med at selskapet «støtter finansielt og drar nytte av Russlands regjering, som er ansvarlig for annekteringen av Krim og destabiliseringen av Ukraina».

Vangstein tilføyer at de er i kontakt med norske myndigheter for å få avklart situasjonen.

– Det er dypt beklagelig for alle våre passasjerer som gledet seg til å reise. Det er en situasjon som er utenfor vår kontroll, sier Vangstein.

«Havila Capella» dro fra Ålesund mandag kveld og ankom Bergen i 13-tiden tirsdag, og skulle egentlig seilt videre i 20.30-tiden tirsdag kveld.

– Vil bryte russiske bånd

Han forteller at de jobber med å finne en snarlig løsning, og ønsker å ivareta passasjerene. Vangstein understreker at selskapet er norsk, og at skipet etter alle praktiske formål er norsk.

– Vi har støttet sanksjonene mot russiske selskaper. Nå jobber vi med å refinansiere dette skipet for å bryte russiske bånd, sier han.

GTLK er en av verdens største aktører innen leasing av fly. Ved utgangen av 2020 ble porteføljen av 70 passasjerfly og 19 tankskip verdsatt til 4,5 milliarder dollar. På kundelisten står blant annet flyselskaper som Emirates, EasyJet, SunExpress og Aeroflot.

Les også

Havila Kystruten i møte med staten om «utfordringer» med finansiering

Publisert:
Gå til e24.no