Verdens største treningssenter-app kommer til Norge – dermed får disse norske gründerne sitt livs konkurranse

Treningssenter-appen Combine ble startet med inspirasjon fra amerikanske Classpass, og har slått seg opp på kort tid. Nå lanserer USA-giganten i Norge og de norske gründerne har allerede fått kjenne på den økte konkurransen.

Siw-Cathrine Braa, Line Standal Sørnes og Herman Hansen startet i fjor treningsappen Combine, og har på kort tid bygget opp en bedrift med 40 uavhengige treningssentre, og en drift de sier kunne vært lønnsom i dag.

Sindre Hopland
Publisert:,

I fjor hoppet tre unge gründere av entreprenør-linjen på NTNU for å satse på treningsappen Combine, en aggregator-tjeneste som samler majoriteten av uavhengige treningssentre i en app, hvor kundene betaler én sum for å trene hvor de selv ønsker.

Siw-Cathrine Braa, Line Standal Sørnes og Herman Hansen ble rådet av lærerne til ikke å slutte på skolen for å satse på selskapet, men tenkte det var bedre å be om tilgivelse enn tillatelse, og flyttet til Oslo.

Lanseringen og det første året med drift har gått bedre enn de selv hadde trodd på forhånd.

– Vi er lønnsomme i dag, og tar ut nok lønn til at vi kan leve av dette, sier en Sørnes, som er daglig leder i selskapet.

I dag er det bare de tre grunderne som jobber i selskapet, men planen er å ansette flere fortløpende, ettersom arbeidsmengden begynner å bli for stor.

– Så Combine er kanskje ikke en ni til fire-jobb?

– Hah! Nei er du gal, ni til fire, hva er det? spøker Sørnes.

– Vi jobber beinhardt, sier hun.

Men høsten 2019 kom konkurrenten de har gått og ventet på, og som var den opprinnelige inspirasjonen for at Combine ble startet opp – amerikanske Classpass.

Les på E24+ (for abonnenter)

Her velges det neste Cutters: – Vi skal være djevelens advokat

Classpass har sett på Norge i lang tid

Classpass som ble etablert i USA i 2013, har hentet 2,39 milliarder kroner fra investorer som Google Ventures og ble sist verdsatt til 4,25 milliarder kroner i 2017.

– Vi har sett at markedet for treningssentre i Norge har blitt mer modent de siste årene, med store merkevarer som Barry’s Bootcamp, Sats og Evo. Derfor mener vi at tidspunktet for lansering var riktig nå, skriver Classpass’ leder for internasjonal ekspansjon Rebecca Wikman til E24.

Norden og Norge er siste fokusområde for selskapet som har tilknyttet seg 22.000 treningssentre i 20 land.

Wikman sier selskapet har fått en god start i Norge og har blitt godt tatt imot av treningssentrene. Hun vil ikke gå inn på hvor mange brukere de ser for seg å ha i løpet av det neste året.

– Hva tenker dere om konkurransen i Norge?

– Konkurranse er en god ting om det fører til at flere får vite om treningssenter-apper. Noe som gjør Classpass annerledes enn våre konkurrenter er vårt dynamiske kreditt-system og fleksible medlemskap, sier Wikman som legger til at selskapet leter etter lokale ansatte i Norden.

Slik Classpass fungerer, betaler man en fast månedspris hvor man får utdelt et visst antall «trenings-kreditt» som kan brukes på de forskjellige treningssentrene. Combine har derimot valgt en modell hvor man for en bestemt sum kan trene så mye man vil i måneden.

Også svenske Bruce, som har et tilsvarende konsept som Combine og Classpass i Sverige, skal lansere i Norge om ikke lenge, bekrefter Bruce til E24.

Classpass-sjef og investor Fritz Lanman tok over topplederjobben fra Payal Kadakia som startet selskapet i 2013 og ledet det frem til 2017.

Classpass

Får testet konseptet

Combine-gründerne sier de ikke har vært i kontakt med Classpass, men at de har studert selskapet nøye over flere år.

– Vi visste at de store aktørene ville komme til Norge, og det var derfor vi startet opp så fort som mulig, for å komme dem i forkjøpet, sier daglig leder Sørnes.

Combine-gjengen er kjent med at Classpass ønsker å inngå eksklusive avtaler med flere av sentrene de selv har på partnerlisten, noe som også er deres største frykt - at den amerikanske giganten får monopol på mange av sentrene.

– Noen av konkurrentene kan komme med konkurransehemmende strategier, at de ønsker eksklusivitet. Vi håper at det forblir et åpent marked med ordentlig konkurranse, forklarer markedssjef Braa.

– Hva tenker dere om den tøffe konkurransesituasjonen dere nå går inn i?

– Det er en ekstra utfordring, man må være enda mer skjerpet og opptatt av å fokusere på hva vi er gode på. Nå får vi virkelig syretestet konseptet vårt, sier Braa.

De uavhengige sentrene som Combine og Classpass kjemper om utgjør 51 prosent av det totale antallet treningssentre i Norge, men bare 30 prosent av omsetningen. Resten av markedet er dominert av store kjeder som Sats og Evo.

Les også

Planlegger børsnotering – vil betale utbytte på minst 250 mill. i 2020

Utvider til Bergen og henter penger

Combine som kun driver i Oslo så langt, varsler at de starter opp i Bergen etter jul, og har et mål om å lansere tjenesten med 20 lokale uavhengige sentre i vestlandsbyen.

For å vokse videre i høyt tempo er Combine på utkikk etter 3–5 millioner kroner, helst fra en investor som har erfaring fra bransjen. Gründerne har fått noen tilbud allerede, men har ikke bestemt seg for hvem de går for.

– Vi har også fått noen tilbud om oppkjøp, men takket nei ettersom vi ønsker å bygge dette selskapet selv, så får vi se etter hvert, sier Braa som ikke vil kommentere hvem budene har kommet fra.

Hun forklarer at målet er å lansere Combine også utenfor Norges grenser med tiden, men der finnes det en rekke andre lokale konkurrenter.

– Hva er det som skiller Combine fra dem som driver med det samme som dere?

– Det er jo spørsmålet vi er nødt til å besvare før vi ekspanderer til et annet land, og det blir jo også målet å finne enda mer ut av nå som Classpass har kommet til Norge.

Les også

Staten krever 30 millioner i tilleggsskatt fra Sats

Virke: Bra for konkurransen

Virke Trening som organiserer store deler av treningsbransjen sier de ikke er overrasket over at det nå ruller inn store internasjonale selskaper som vil få nordmenn på kundelisten.

– Vi har fulgt med på disse selskapene en stund, og sett hvordan de har vokst i utlandet. Derfor er det helt naturlig at flere aktører slår seg opp her i Norge også, sier leder for Virke Trening, Kjersti Oppen.

Hun sier det er sterk konkurranse i treningsbransjen akkurat nå, og at disse aktørene vil føre til at konkurransen blir endre tøffere, noe Virke-sjefen er glad for.

– Vi støtter alt som kan få flere folk ut og i gang med trening, sier Oppen.

– Er det plass til mange nye aktører i dette markedet? Mange av plattformene konkurrerer om de samme partnerne og treningssentrene? 

– Det er vanskelig å si på stående fot, men du er inne på noe med markedsstørrelse. Det vi vet er at det finnes et stort potensial som kan tas ut i dette markedet, man har langt ifra nådd taket her.

Her kan du lese mer om