Rekordhøye gullpriser og svak krone tynger norske gullsmeder

Etter et blandet år for gullsmedbransjen, sier aktører at prisene i butikk vil økes som følge av kraftig oppgang i gullprisen og en svak krone.

GULL OG JUVELER: Nordmenn kan forvente dyrere gull i norske butikker, men det blir også dyrere å handle gull i utlandet.

Foto: KNUT ERIK KNUDSEN/illustrasjonsbilde
Publisert:,

At den norske kronen er på sitt svakeste mot dollaren siden 2002 er tøft for norsk varehandel som stort sett importerer det de selger i butikkene.

En bransje som har fått en ekstra utfordring det siste året er gullsmedene, som på toppen av den svake kronen har sett gullprisen stige mer enn 27 prosent de siste 12 månedene til en pris på 1.540 dollar per unse.

Det er det høyeste siden våren 2013.

– Vi prøver å handle gull med is i magen, og forsøker å ikke ha for stort varelager, sier daglig leder for kjedesamarbeidet Mestergull, Greger Hansen.

Hansen leder en av landets største kjeder for selvstendige gullsmeder.

– Det slår jo ut på resultat når gullprisen øker samtidig som kronen svekker seg, sier han og legger til at kjeden likevel har fått en god start på året, og ligger over fjoråret.

Bekrefter høyere priser

I Norsk Gullsmedforbund sier leder Ingebjørg Alfsen at mange nok skulle ha økt prisene ut til forbruker tidligere enn man har sett.

– En del skulle nok kanskje være litt raskere med å prise opp når gullprisen øker, men ikke alle som er like bevisste på hvordan prisen endrer seg, sier Alfsen.

Ifølge Norges Gullsmedforbund var det nullvekst for gullsmedene fra 2017 til 2018.

Alfsen tror det kan bli utfordrende når aktørene i markedet skal kjøpe nytt gull, men at dette ikke i like stor grad gjelder de store kjedene som har bedre kontroll enn de små.

I en av hovedstadens mest kjente gullsmeder, David-Andersen, sier daglig leder Finn Martinsen at kundene vil merke den dyre dyreste gullprisen på over seks år.

Les også

Trosser butikkdøden – fra én til 14 butikker på fire år

– Jeg kan bekrefte at prisene vil bli satt opp som følge av utviklingen i markedet når gjelder kronekurs og gullpris, sier Martinsen.

Han sier for øvrig at dette ikke har slått inn enda, og at gullprisen som del av de ferdige produktene ikke utgjør så mye på pris, fordi både edelsten, design og arbeidsprosess bakes inn i prisen.

Martinsen sier det til nå merkes mer på diamanter.

– Når vi handler løse diamanter, og kjøper i dollar, så går dette direkte ut på produktprisen, så der ser vi en raskere utvikling enn på gullet, sier gullsmed-toppen og sier de i likhet med Mestergull har fått en bra start på året.

Hansen i Mestergull vil ikke gå så langt som å kalle dagens situasjon en utfordring, og kan vise til at vekst på nettet gjør at man så vekst på topplinjen i fjor, hvor omsetningen økte fra 235 til 250 millioner kroner.

Samtidig er det vanskelig å ikke bli påvirket når gullprisen stiger over 27 prosent.

– Vi jobber for å ikke ta for mye av dette over på kundene, sier Hansen.

Nettvekst bøter på gullprisen

Både David-Andersen og Mestergull kan rapportere om sterk vekst på nettet.

Gullsmedene har tradisjonelt hengt etter på netthandel, men er nå på vei full fart inn i markedet, og så allerede i fjor gode resultater.

– 2018 så vanskelig ut til og med november, men ved inngangen av julesesongen fikk vi et kraftig løft, og vi knytter dette til nettsatsingen, sier Hansen i Mestergull.

Kjeden har lite nettsalg i kroner og øre, men har merket at fottrafikken har økt betraktelig etter at Mestergull har blitt mer synlige på nett.

Også David-Andersen opplever vekst på nett, til tross for at 2018 bød på omsetningsfall på 39 millioner fra 2017, som selskapet knytter til nedleggelsen av et datterselskap.

– Vi har flere salg til over 100.000 kroner på nett, og har satset på chat-funksjon der fysiske personer svarer på spørsmål, i stedet for en chatbot, som mange selskaper bruker. Det har gitt effekt, og flere folk i butikkene.

Begge gullsmedkonsernene ser for seg både topp- og bunnlinjevekst i 2019.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Hva vil den «blinde» Newcastle-eieren med aksjen i «halte» XXL?

Forsvinner 6–7 butikker i året

Alfsen i Gullsmedforbundet sier noe som har bidratt til økt omsetning for de større kjedene, er at mange av de uavhengige butikkene har lagt ned.

– Mange gullsmeder har ikke hatt folk til å ta over, og det er vanskelig å selge butikken videre i dag, så da legger man heller ned, sier hun.

Hun anslår videre at det de siste årene har blitt lagt ned 6–7 butikker hvert eneste år.

Ettersom det også har kommet til nye utsalgssteder, opplyser Gullsmedforbundet at det de siste fem årene har blitt 20 færre butikker i Norge.

– Det er jo bra for dem som er igjen, og jeg opplever at bransjen er optimistiske til fremtiden.

Alfsen håper at den svake kronen ikke bare blir en nedtur for gullsmedene.

– Mange kjøper jo gull i utlandet, men jeg håper at kronekursen gjør at flere velger å foreta gullkjøpene i Norge i stedet for.

Les også

Urmaker Bjerke med rekordår – tikket inn 274 millioner

Les også

Svakeste regnskapsår siden 2012 for Northug

Les også

Trosser butikkdøden – fra én til 14 butikker på fire år