Ida Barth Thomassen blir administrerende direktør i E24

– En mulighet det var umulig å takke nei til, sier 36-åringen.

NY JOBB: Ida Barth Thomassen blir administrerende direktør i E24. Til venstre styreleder Christian Haneborg.

Schibsted
Publisert:

For to uker siden varslet Norges største nettavis for økonomi og næringsliv en enda større satsing: E24 går sammen med Schibsteds norske mediehus om en helt ny satsing på næringslivsjournalistikk, med en oppbemanning på opp mot 30 journalister.

Samtidig varslet selskapet en toledermodell i E24, med to toppledere. Nå har E24 ansatt Ida Barth Thomassen (36), som i dag leder Schibsted Brand Studio, som administrerende direktør.

Thomassen vil få ansvar for E24s strategi, sammen med sjefredaktør Gard L. Michalsen. Hun skal videreutvikle og styrke nettavisens kommersielle posisjon, ved blant annet å se på nye forretningsmodeller og satsingsområder. 

– Treffer blink

– Ida treffer blink på de egenskapene og den kompetansen vi mener er aller viktigst i denne rollen. Hun har sterk gjennomføringskraft, et kommersielt hode, og har gjort en kjempejobb med å bygge opp Brand Studio fra «ingenting», til et selskap med 24 ansatte, som omsetter for over 70 millioner. I tillegg er det en fordel at hun har lang erfaring i Schibsted, også fra mediehusene, og forstår hvordan organisasjonen fungerer, sier Christian Haneborg, styreleder i E24 og kommersiell direktør i VG.

Ida Barth Thomassen begynte i Schibsted som trainee i 2007, og har hatt ulike roller i konsernet, blant annet i VG og Aftenposten. I sistnevnte var hun kreativ direktør. De siste årene har hun etablert og bygget content-byrået Brand Studio.

– Stort og spennende kommersielt potensial

– Jeg er generelt motivert av å skape vekst, innovasjon og nye forretningsområder. Dette er en historisk investering og vi har store ambisjoner. Vi nærmer oss en halv million lesere, og med trafikk, lesetid og inntekter som vokser har E24 - med dette samarbeidet - alle forutsetninger for å ta nummer 1-posisjonen for økonomi- og næringslivsnyheter. Jeg gleder meg til å gå løs på jobben, sier hun.

Thomassen synes det er vemodig å forlate gjengen i Brand Studio, samtidig føles det godt å forlate selskapet «på topp».

– Vi leverer gode resultater og innovative content produkter, men jobben i E24 var en mulighet det rett og slett var umulig å takke nei til. Nå blir det viktig å sikre en god overlevering til ny leder for mine kolleger i Brand Studio.

E24 og Schibsted varsler storsatsing: 30 nye årsverk for å ta nummer 1-posisjon på næringsliv

Her kan du lese mer om