Shippingkollaps kan ramme norske selskaper: – Situasjonen er uavklart

Krisen i det sørkoreanske shippingselskapet Hanjin gjør at tusenvis av containere holdes igjen i Rotterdam. Flere norske selskaper er usikre på når deres varer kommer frem.

GJELDSKRISE: Sørkoreanske Hanjin Shipping sliter med store gjeldsproblemer. En rekke skip fra selskapet har blitt avvist i havner verden over, i frykt for at selskapet ikke vil kunne betale for seg. Bildet viser havnen i Busan, sør for Seoul.

Foto: Reuters File Photo Reuters
Publisert:

Butikkjeden Nille og interiørkjeden Kid er blant selskapene i Norge som venter på varer som for øyeblikket befinner seg om bord i skip fra det gjeldstyngede selskapet.

– Vi har rundt 40 containere på sjøen. Situasjonen rundt disse er litt uavklart, men vi regner med at de kommer til Norge etter hvert. Skulle de mot formodning ikke gjøre det, får vi ta det derfra, sier administrerende direktør Kjersti Hobøl i Kid Interiør.

Norge har ikke dypvannskai, noe som gjør at de store lasteskipene ikke legger til her. Dermed må varene fraktes med andre selskaper, såkalte feedere, fra Rotterdam og hit.

For flere norske selskaper er mellomleddet Unifeeder, med hovedkontor i Aarhus i Danmark. Selskapet holder foreløpig igjen containere fra Hanjin-skip for å sikre seg betaling, opplyser flere norske selskaper til E24.

– Følger reglene

Erik E. Petersen, salgsdirektør i Unifeeder, ønsker ikke å svare på spørsmål fra E24, men gir følgende kommentar:

– Vi følger bare normale regler innenfor shipping. Heldigvis er det ikke så ofte det oppstår slikt, og når det skjer, forholder vi oss til det. Utover det har jeg ingen ytterligere kommentarer, sier han.

Ifølge nettstedet Shippingwatch holdes dessuten 3.000 containere igjen i Rotterdam av havneselskapet ECT.

ECT krever at mottakerne skal betale en sum på 1.000 euro for hver kontainer, i tillegg til et depositum på 2.500 euro for kontaineren, for å få varene utlevert. Ekstrakostnaden skal sørge for at havneoperatøren ikke går på tap dersom et konkursbo kommer for å hente tomme kontainere.

Det er Hanjin som eier selve containerne, mens mottageren eier innholdet.

Begrensede konsekvenser

Sørkoreanske Hanjin er blant de aller største shippingselskapene i verden, men sliter med en enorm gjeld. I forrige uke ble det kjent at selskapet ikke lenger får finansiell støtte i bankvesenet.

En rekke av selskapets skip nektes adgang til havner, og flere amerikanske selskaper har gått rettslige skritt for å ta beslag i eiendeler.

Kid Interiør sier de lener seg på større selskaper for å få utlevert varene sine.

– Vi er en liten fisk i forhold til de store selskapene som har enormt mange containere ombord. Vårt beste arbeidsverktøy er disse store multinasjonale selskapene som gjør det de kan for å løse situasjonen, sier Hobøl.

Les også

Norske leverandørbedrifter jakter muligheter i Iran og Russland: Eksportkreditt-sjefen tror det tar tid før eksporten tar av

Selskapet har skaffet seg oversikt over hvilke varer det gjelder. Ifølge Hobøl gjør ikke sen levering ikke gjør noen ubotelig skade.

– Det er viktig å få varene hit, men det velter ikke lasset for oss. Vi mottar flere tusen containere i året. Dette er varer vi selvfølgelig skulle solgt, men det gir oss ikke noen stor omsetningsnedgang, sier hun.

Ingen krise ennå

Også Nille har containere ombord i Hanjin-skip på vei til Rotterdam. Konsekvensene for selskapet avhenger av hvor lang tid det tar før floken blir løst.

– En ukes forsinkelse er ingen krise, men blir de sittende i flere måneder, så er det en annen sak, sier Christian Andersen, ansvarlig for vareforsyninger i selskapet, til E24.

Han påpeker at det for Nilles del bare er snakk om noen få containere.

Les også

Rederi blør penger: – Forventer at utfordringene i markedet fortsetter i 2017

– Vi har fått løst ut noen containere allerede. Vi jobber videre, og forventer å få løst ut resten av varene etter hvert, sier han.

Kan bli største shippingkonkurs

Hanjin har en gjeld på nesten 42 milliarder kroner, og bankene har mistet troen på å få pengene sine tilbake. Selskapet gikk med et underskudd på rundt 3,6 milliarder kroner første halvår 2016.

Den danske shippinganalytikeren Casper Blom i ABG Sundal Collier har uttalt til E24 at slike ting skjer påvirker det tilbud og etterspørsel raskt i shippingmarkedet.

– Hanjins markedsandel er på rundt tre prosent av container-shippingmarkedet. Så de har ikke en så stor del av internasjonal last, men det er nok til å påvirke kortsiktige fraktrater.

Ifølge Fortune vil Hanjin bli det største container-shippingselskapet som har gått konkurs, hvis det ikke blir reddet av sørkoreanske myndigheter. Sist et så stort shippingselskap gikk konkurs var i 1986, da United States Lines kollapset.

Les også

– Var «too big to fail», men det viser det seg at de ikke er

Les også

– Hun behandlet oss som slaver

Les også

Sørkoreansk shippingkollaps skaper globalt handelskaos

Her kan du lese mer om