H&M: - Kald vinter påvirket salget i USA

Det svenske kleskjeden Hennes & Mauritz (H&M) følger etter den amerikanske kleskjeden Gap, som torsdag forklarte labert februar-salg med guffent vær.

FIFTH AVENUE: En Hennes & Mauritz-butikk på Fifth Avenue i New York. Bildet er ikke tatt denne vinteren.

Thomas Nilsson
  • Thomas Solberg
Publisert:,

Det finnes ikke dårlige klær, bare dårlig vær, ifølge kleskjedene.

Deler av USA har nemlig blitt rammet av en uvanlig kald og særdeles ugjestmild vinter, med store snøstormer i nordøst og midtvest i landet.

IR-SJEF: IR-sjef Nils Vinge i Hennes & Mauritz.

Mats Andersson / Scanpix /

Da konsernsjef Glenn Murphy i den amerikanske kleskjeden Gap torsdag skulle forklare et fall på 7,7 prosent i salget i februar, trakk han frem været som den viktigste forklaringsfaktoren, ifølge Wall Street Journal.

Ifølge Murphy førte været til at de måtte stenge ned flere butikker, og redusere åpningstidene i et betydelig antall butikker.

Ifølge Dagens Industri har også H&M, som har 305 butikker i USA, fått lide som følger av været.

- Det er sant at det kalde vinterværet i USA har påvirket kundetrafikken negativt. Men vi ønsker ikke å gå inn på spørsmålet om åpne eller stengte butikker. Vi forsøker å holde åpent så mye som mulig, men selvfølgelig har trafikken blitt påvirket, uttalte Investment Relations-sjef Nils Vinge i H&M til Dagens Industri fredag.

Det kalde været skal også ha påvirket salget i Canada, der selskapet har 60 butikker.

Kleskjeden legger frem tallene for februar for hele konsernet 17. mars.

Les også:


H&M åpner første butikk i India
Realt salgshopp for Hennes & Mauritz
H&M stopper produksjon av angoraklær

Her kan du lese mer om

  1. H&M

Flere artikler

  1. Solgte klær for 38 milliarder svenske kroner på tre måneder

  2. Nytt resultatfall for H&M: – Starten på året har vært tøff

  3. H&M med knallresultat

  4. Annonsørinnhold

  5. Venter fortsatt fall for Hennes & Mauritz

  6. Kjøpte seg opp da klesgigantens aksje stupte