H&M: - Kald vinter påvirket salget i USA
Det svenske kleskjeden Hennes & Mauritz (H&M) følger etter den amerikanske kleskjeden Gap, som torsdag forklarte labert februar-salg med guffent vær.
Det finnes ikke dårlige klær, bare dårlig vær, ifølge kleskjedene.
Deler av USA har nemlig blitt rammet av en uvanlig kald og særdeles ugjestmild vinter, med store snøstormer i nordøst og midtvest i landet.
Da konsernsjef Glenn Murphy i den amerikanske kleskjeden Gap torsdag skulle forklare et fall på 7,7 prosent i salget i februar, trakk han frem været som den viktigste forklaringsfaktoren, ifølge Wall Street Journal.
Ifølge Murphy førte været til at de måtte stenge ned flere butikker, og redusere åpningstidene i et betydelig antall butikker.
Ifølge Dagens Industri har også H&M, som har 305 butikker i USA, fått lide som følger av været.
- Det er sant at det kalde vinterværet i USA har påvirket kundetrafikken negativt. Men vi ønsker ikke å gå inn på spørsmålet om åpne eller stengte butikker. Vi forsøker å holde åpent så mye som mulig, men selvfølgelig har trafikken blitt påvirket, uttalte Investment Relations-sjef Nils Vinge i H&M til Dagens Industri fredag.
Det kalde været skal også ha påvirket salget i Canada, der selskapet har 60 butikker.
Kleskjeden legger frem tallene for februar for hele konsernet 17. mars.
Les også:
H&M åpner første butikk i India
Realt salgshopp for Hennes & Mauritz
H&M stopper produksjon av angoraklær