Sport Outlet-sjefen om sammenslåingen mellom Intersport og Sport 1: – Ikke en fordel for oss

Det som kan bli Norges største sportskonsern ligger på bordet hos Konkurransetilsynet. En av analytikerne som følger bransjen tett tror sammenslåingen får grønt lys.

TAR OVER GRESVIG SAMMEN: Olav Nils Sunde og Bjørn Rune Gjelsten går sammen om å kjøpe store deler av eiendelene i boet etter Gresvig-konkursen.

Scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:

Samtidig er konkurrentene usikre på hva det betyr for markedet.

– Det er ingen tvil om at man vil samle mye makt på én aktør når Intersport og Sport 1 får felles eierskap. Det vil nok ikke være en fordel for oss, sier Tor-Andre Skeie, eier og daglig leder i Sport Outlet, en av kjedene som fortsatt tjener gode penger i sportsbransjen.

– Det ligger jo i naturen at hvis man har makt, vil man benytte seg av den for å styrke seg på en måte som vil gå på bekostning av oss andre, sier han.

Samtidig tror Skeie at «andre aktører vil merke det mer» enn hva Sport Outlet vil gjøre.

Analytiker tror sammenslåingen blir godkjent

Analytiker Markus Borge Heiberg i meglerhuset Kepler Cheuvreux følger handelsnæringen tett.

– Slik jeg ser det vil sammenslåingen bli godkjent. Jeg tror ikke konsumentene kommer noe dårligere ut av at Sport 1 og Intersport får samme eiere, sier Heiberg.

– Det blir en sterkere konkurrent til XXL, og da skulle man ikke tro at prisene ville stige så mye.

Han sammenligner sammenslåingen med da Bunnpris fikk kjøpe inn varer sammen med Norgesgruppen, at det handler om å skape en konkurransedyktig aktør.

Han mener prisene i markedet for sportsutstyr slik det har vært den siste tiden ikke kan regnes for «normale priser», og at det er naturlig prisene på sikt stiger, noe også bransjen har signalisert.

I den nye eierkonstellasjonen vil Sunde-familien og Gjelsten eie 50/50 prosent av selskapet Sport Holding.

Konkurransetilsynet har gitt Gjelsten og Sunde-familiens planer et midlertidig unntak fra det såkalte gjennomføringsforbudet inntil tilsynet har kommet med en endelig beslutningen i saken, og butikker og lagre som tilhører konkursboet fra Gresvig må drives videre i en egen juridisk enhet i vente av en konklusjon.

Daglig leder og deleier av Sport Outlet, Norges største outletkjede for sportsutstyr.

Javad Parsa / Javad Parsa

Masse varer i markedet

Men en av dem som ikke har tenkt å øke prisene er Sport Outlet, som har et uttalt mål om å ha halv pris av varene man finner i de tradisjonelle sportsbutikkene.

Nå som en rekke butikker stenger dørene etter Gresvig-konkursen, og vinteren uteble, er det en hel rekke varer som trenger en ny eier.

– Det blir spennende å se hva som skjer med overskuddet av varer i markedet. Vi er i posisjon til å kjøpe inn store partier, sier Tor-Andre Skeie, som er tydelig på at det er bedre tilgang på varer enn tidligere.

– Men jeg tror ikke vi har sett effekten av det som skjer i markedet nå, sier Sport Outlet-toppen som også håper på mer stabilitet fremover.

Til sammen hadde konsernet som også inneholder Sport Norge en omsetning på 1,25 milliarder kroner i fjor.

Sport Outlet hadde i fjor et resultat på 52,6 millioner kroner, ned fra 59 millioner i 2018. Det er av en omsetning på 873 millioner, opp fra 797 millioner året før, drevet av nyetableringer.

– Det ble et ok år, litt under forventningene.

Les på E24+

Sportsbransjens joker spiser av et skjelvende marked: Vil mer enn doble antall butikker

Blir tøffere for de mindre aktørene

Kepler-analytiker Heiberg tror ikke dynamikken i sportsbransjen blir særlig annerledes om Gjelsten og Sunde-familiens selskap blir det største selskapet i bransjen målt i omsetning.

Det er blant annet fordi XXLs størrelse i nordisk skala fremdeles er langt større enn Sport 1 og Intersport sammenlagt. Samtidig mener Heiberg at det vil bli utfordrende for det nye selskapet å samkjøre alle underorganisasjonene i konsernet, og at XXL har en fordel med sentralisert innkjøp og bare ett konsept å forholde seg til.

– For mindre aktører som Sport Outlet blir det desto viktigere å tydeliggjøre seg som outlet, sier analytikeren som tror det kommer tøffere tider i vente for den hurtig ekspanderende lavprisaktøren.

– Jeg mener de siste tiders utvikling har skapt et mer oversiktlig marked, og jeg tror dette på sikt vil gi et lønnsomhetsløft.

Her kan du lese mer om

  1. Sport Outlet
  2. XXL
  3. Sport 1
  4. Konkurransetilsynet
  5. Kepler Cheuvreux
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Professor tror Intersport og Sport1-samarbeid blir vanskelig: – Ikke lett å hente hjem

  2. Konkurrent overrasket over godkjennelse av Gresvig og Sport 1-fusjon

  3. Konkurrent ber tilsynet avvise sammenslåingen av Intersport og Sport 1

  4. Annonsørinnhold

  5. XXL mener rivalenes sammenslåing vil svekke priskonkurransen

  6. 1.500 ansatte venter på avgjørelse om milliardsammenslåing