Vy-sjef Geir Isaksen «ber om avløsning»

Etter åtte år som toppsjef har Geir Isaksen valgt å be styret finne hans etterfølger.

Frode Hansen
Publisert:,

Det skriver selskapet i en pressemelding.

– Det har vært en glede å lede dette konsernet siden 2011. Jeg har i henhold til min ansettelsesavtale en rett til å gå over i en rådgiverstilling i selskapet etter fylt 64 år, og har kommet til at tiden nå er moden for å gjøre det, sier Isaksen i meldingen.

Isaksen, som nå er 65 år, opplyser at han vil stå i stillingen som konsernsjef inntil en ny konsernsjef er på plass.

E24+: Derfor blir jernbanekostnadene høyere og høyere

Kom fra lakseoppdrett

Isaksen kom fra oppdrettsselskapet Cermaq da han i juni 2011 startet som konsernsjef i det som den gang het NSB.

– Geir Isaksen har ledet Vy gjennom store endringer i den tiden han har vært konsernsjef. Jernbanereformen og innføringen av konkurranse om å kjøre tog på norske jernbanestrekninger har krevd en stor omstilling i selskapet, sier styreleder Dag Mejdell.

– Vi er takknemlige for den betydelige innsatsen Geir Isaksen har lagt ned til selskapets beste, sier Mejdell.

Styret har nå satt ned et ansettelsesutvalg som skal lede prosessen med å finne en ny konsernsjef.

I tillegg til de kjente togene driver Vy med blant annet buss, gods på bane, reiseliv og mobilitet.

E24+: Dette er Norges fem mest subsidierte togstrekninger

Navnebytte

Isaksen har vært ansiktet utad i prosessen rundt det omstridte navnebyttet fra NSB til Vy tidligere i år. Om kritikken sa Isaksen at det var ventet.

– Responsen er ikke helt uventet. Vi vet at dette er uvant, og at det er masse følelser knyttet til NSB og Norges Statsbaner. Men det er også politikk i dette. En del av kritikken handler om at man er uenig med regjeringen i jernbanereformen, ikke med oss i navnevalget. Men jeg synes folk har myknet litt opp for navnet utover dagen, sa Isaksen til VG den gang.

Selskapet har gjennom Isaksens ledelse også tapt de såkalte trafikkavtalene om å kjøre på Sørlandsbanen og i Midt- og Nord-Norge.

Den første overtagelsen skjer allerede 15. desember når britiske Go-Ahead blir leverandøren på Sørlandsbanen. Den såkalte trafikkpakke Nord overtas av SJ 7. juni neste år.

Pressemeldingen fra Vy

Her kan du lese mer om