Vy-sjef Geir Isaksen «ber om avløsning»

Etter åtte år som toppsjef har Geir Isaksen valgt å be styret finne hans etterfølger.

Frode Hansen
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

Det skriver selskapet i en pressemelding.

– Det har vært en glede å lede dette konsernet siden 2011. Jeg har i henhold til min ansettelsesavtale en rett til å gå over i en rådgiverstilling i selskapet etter fylt 64 år, og har kommet til at tiden nå er moden for å gjøre det, sier Isaksen i meldingen.

Isaksen, som nå er 65 år, opplyser at han vil stå i stillingen som konsernsjef inntil en ny konsernsjef er på plass.

Les på E24+ (for abonnenter)

E24+: Derfor blir jernbanekostnadene høyere og høyere

Kom fra lakseoppdrett

Isaksen kom fra oppdrettsselskapet Cermaq da han i juni 2011 startet som konsernsjef i det som den gang het NSB.

– Geir Isaksen har ledet Vy gjennom store endringer i den tiden han har vært konsernsjef. Jernbanereformen og innføringen av konkurranse om å kjøre tog på norske jernbanestrekninger har krevd en stor omstilling i selskapet, sier styreleder Dag Mejdell.

– Vi er takknemlige for den betydelige innsatsen Geir Isaksen har lagt ned til selskapets beste, sier Mejdell.

Styret har nå satt ned et ansettelsesutvalg som skal lede prosessen med å finne en ny konsernsjef.

I tillegg til de kjente togene driver Vy med blant annet buss, gods på bane, reiseliv og mobilitet.

Les på E24+ (for abonnenter)

E24+: Dette er Norges fem mest subsidierte togstrekninger

Navnebytte

Isaksen har vært ansiktet utad i prosessen rundt det omstridte navnebyttet fra NSB til Vy tidligere i år. Om kritikken sa Isaksen at det var ventet.

– Responsen er ikke helt uventet. Vi vet at dette er uvant, og at det er masse følelser knyttet til NSB og Norges Statsbaner. Men det er også politikk i dette. En del av kritikken handler om at man er uenig med regjeringen i jernbanereformen, ikke med oss i navnevalget. Men jeg synes folk har myknet litt opp for navnet utover dagen, sa Isaksen til VG den gang.

Selskapet har gjennom Isaksens ledelse også tapt de såkalte trafikkavtalene om å kjøre på Sørlandsbanen og i Midt- og Nord-Norge.

Den første overtagelsen skjer allerede 15. desember når britiske Go-Ahead blir leverandøren på Sørlandsbanen. Den såkalte trafikkpakke Nord overtas av SJ 7. juni neste år.

Pressemeldingen fra Vy

Her kan du lese mer om

  1. Vy
  2. Jernbane
  3. NSB

Flere artikler

  1. Vy-passasjerene har ikke vært mer misfornøyd på 15 år

  2. Vy-sjefen avviser avgangs-press: – Tiden er moden

  3. Romeriksporten åpnet igjen: Varslet forsinkelser og innstillinger

  4. Annonsørinnhold

  5. NRK: Bergensbanen kan bli kjørt av tysk eller svensk selskap

  6. Endelig løsner det for Vy – vant kampen om Bergensbanen