Avslører forsikringssvindlere på Facebook

Når kunder skryter av forsikringssvindelen på Facebook eller legger ut ting for salg som de tidligere har meldt stjålet, aner forsikringsselskapene ugler i mosen.

SVINDLERE SKRYTER: Forsikringsselskapet Gjensidige forteller at de stadig finner informasjon om forsikringssvindel i åpne sosiale medier.

Mladen Antonov
  • NTB
Publisert:,

Flere faller for fristelsen til å plusse på litt ekstra på forsikringskravet, skriver Aftenposten. I jakten på forsikringssvindlerne, undersøker forsikringsselskapene hva slags informasjon som finnes om kundene på internett.

– Når våre saksbehandlere rapporterer inn mistanke om forsikringssvindel, er det fast rutine å søke på navnet til vedkommende på Google. Da kommer informasjon fra en rekke ulike sosiale medier opp, sier Vera Sønsthagen, operativ leder for utrederavdelingen i forsikringsselskapet Gjensidige, til avisen.

LES OGSÅ: - Mange er svært kreative svindlere

Hun sier hun er overrasket over hvor mange som er uforsiktige med informasjonen de deler på sosiale medier.

– Det kan være en annonse på Finn hvor en som har meldt noe tapt til oss, forsøker å selge gjenstanden via nettet eller skrytestatuser på Facebook som at «Gurimalla, så lett det er å lure forsikringsselskapet – nytt kamera til fire tusen gratis!», sier Sønsthagen.

Hun påpeker likevel at Gjensidige kun oppsøker nettsteder som er tilgjengelige for alle og aldri opprettet falske profiler for å få tilgang på informasjon kundene deres har lagt ut på sosiale medier.

LES OGSÅ: Vi svindlet forsikringselskapene for en halv milliard i fjor

Flere artikler

  1. Gjensidige får refs forspionasje på kundene

  2. Èn av fem unge er villigtil å begå forsikringssvindel

  3. Forsikringssvindel for en halv milliard avslørt i fjor

  4. Annonsørinnhold

  5. Én av tre bedrifter søker ansatte på Facebook

  6. – Sosiale medier er dessverre ikke gratis, slik mange tror