Farstad Shipping har fått redningsplan

Avtale om restrukturering for kriserammet offshorerederi.

SIKRER AVTALE: Det er lagt frem et nytt restruktureringsforslag for Farstad Shipping. Avtalen innebærer at Farstad blir en del av en stor enhet bestående av dem, Deep Sea Supply og Solstad Offshore.

Foto: Odin Jæger VG
Publisert:,

Kriserammede Farstad Shipping har langt frem en ny redningsplan.

En avtale om fullfinansiert restrukturering er inngått med Kjell Inge Røkkes Aker-konsern, John Fredriksens Hemen Holdning og andre långivere, kommer det frem i en børsmelding mandag.

Partene er videre enige om å jobbe mot en konsolidering mellom Solstad Offshore, der Aker kom inn på eiersiden i fjor, Farstad Shipping og Fredriksens Deep Sea Supply.

En sammenslåing av disse tre vil få en flåte bestående av 154 skip, og blir den klart dominerende norske aktøren i sitt marked.

– Det blir gigantisk, sier Farstad-analytiker Vidar Lyngvær i SpareBank1 Markets til E24.

Han har ikke satt seg inn i detaljene i avtalen og ønsker derfor ikke å karakterisere hvor god den fremstår.

– Men dette er veldig spennende, sier Lyngvær.

– Blir godt posisjonert

Bakgrunnen for konsolideringen innen offshore supply er svært vanskelige markedsforhold. Den såkalte oljebremsen har gitt lavere aktivitet etter denne sektoren, og det er nå stor overkapasitet på tilbudssiden.

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

Dette har, sammen med høy gjeld hos flere av aktørene, skapt behov for finansielle grep og sammenslåinger.

– Denne løsningen vil gi Farstad, Solstad og Deep Sea Supply en industriell plattform for å holde ut den nåværende nedturen i offshoremarkedet og være godt posisjonert for å utnytte bedring i markedet, sier konsernsjef Karl Johan Bakken i Farstad i en kommentar.

Avtalen mellom Røkke og Fredriksen om Farstad kommer etter at selskapet måtte skrinlegge en redningsavtale med en annen profilert industrieier – Kristian Siem.

Solstad får ledelsen

Dette skaper optimisme i Skudeneshavn, der Solstad allerede har startet sammenslåingene ved å sluke Rem Offshore. Nå er de tiltenkt rollen som «hovedselskap» i den nye enheten.

– I over et år har vi sterkt fremmet konsolidering i offshore supply-industrien. Et grep ble tatt gjennom sammenslåingen mellom Rem Offshore og Solstad Offshore i 2016. Med en suksessfull sluttføring av denne kombinasjonen vil vi ta ytterligere skritt for å bygge verdens ledende supplyselskap, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore.

Les også

Analytiker tror Røkke+Solstad+Rem+Farstad blir sant

Solstad er tiltenkt rollen som konsernsjef i det sammenslåtte selskapet.

Også i Deep Sea Supply ser man behovet for færre og sterkere enheter.

– Dette vil sette det kombinerte selskapet i stand til å oppnå betydelige synergier gjennom mer effektive operasjoner og en lavere kostnadsbase, sier konsernsjef Jon Are Gummedal.

Omfattende prosess

Restruktureringen vil foregå som følgende:

  • Farstad Shippings kreditorer vil konvertere eksisterende og fremtidige krav til egenkapital. Farstad påtar seg gjelden til datterselskaper (940 millioner kroner), og denne skal deretter konverteres til Farstad-aksjer. Konverteringen skjer på 1,25 kroner per aksje
  • Ytterligere gjeldsavdrag hos Farstads datterselskaper (332 millioner) konverteres til et nytt krav på 271 millioner i Farstad, og dette skal videre konverteres på kurs 0,35 kroner
  • Utestående under obligasjonslånene FAR03 og FAR04 konverteres til aksjer til kurs 1,25 kroner
  • Et krav fra Ocean Yield-datteren F-Shiplease konverteres også til egenkapital.
  • Det gjøres endringer og harmoniseringer i Farstads gjeldsprofil og det innføres et såkalt «cash sweep»-element
  • Farstad skal utstede 650 millioner kroner i ny egenkapital i en emisjon som er garantert av Aker og Hemen

Alt i alt ligger det an til mange nye aksjer og dermed utvanning for Farstads nåværende storaksjonær, Tyrholm & Farstad Invest. Gitt en tegning på 50 millioner kroner i emisjonen, vil eierandelen til Sverre Farstad etter restruktureringen bli rundt 2,9 prosent.

Restruktureringen er blant annet avhengig av godkjennelse fra obligasjonseiere og andre kreditorer. Store obligasjonseiere i lånene FAR03 og FAR04 har allerede gitt sin tilslutning, sammen med hovedaksjonæren.

Det er ventet at avtalen sluttføres i første halvår.

Les også

Voldsomt kurshopp for Havila Shipping

Les også

Røkke-mann går ut av Farstad Shipping-styret

Les også

Analytiker: – «On top of my head» tenker jeg kanskje Fredriksen