Rygge lufthavn: Flyseteavgiften betyr slutten
Dersom flyseteavgiften blir innført, forsvinner Ryanair og Rygge lufthavn vil ikke overleve, sier flyplassdirektør Pål F. Tandberg.
Oppdatering: Denne saken ble opprinnelig presentert som en nyhet på E24. Det er imidlertid lite som er nytt i denne artikkelen. Ryanair sa opp avtalen med Rygge lufthavn kort tid etter Stortingets vedtak 14. desember om å innføre flyseteavgiften fra 1. april.
Før jul meldte Rygge at dette ville bety kroken på døren for lufthavnen 1. november.
Rygge lufthavn bekrefter overfor E24 at ingenting har endret seg siden desember i fjor. Les E24s artikkel fra 17. januar om saken her.
Allerede da regjeringen før jul varslet at de vil innføre en flyseteavgift, bestemte lavprisselskapet Ryanair å si opp baseavtalen de har med flyplassen på Rygge i Østfold.
– Dette er en betinget oppsigelse. Dersom avgiften kommer, så forsvinner Ryanairs basefly fra 1. november. Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende, sier Tandberg til NTB.
Thon: – Jeg har ingen backup-plan for Rygge
Regner med utsettelse
Flyseteavgiften skal etter planen innføres i Norge fra 1. april. Fristen for å komme med innspill til regjeringen er 21. februar.
Tandberg håper at høringssvarene vil vise at avgiften vil få dramatiske konsekvenser, og at den i det minste blir utsatt.
– Dette kom som lyn fra klar himmel på oss i november i fjor, og uten noen som helst konsekvensutredning. Den langsiktige forutsigbarheten med en slik modell er tilnærmet lik null. Vi regner med at avgiften i første omgang blir utsatt. Her snakker vi om 1.000 arbeidsplasser bare i Østfold, og 4-5.000 i hele landet, sier flyplassdirektøren.
Han understreker at det ikke er Ryanair som truer flyplassen, men at selskapet er blitt brukt som er verktøy for å bygge arbeidsplasser i regionen.
– Det er vi som har brukt Ryanair som verktøy til å bygge arbeidsplasser. Nå forsvinner det verktøyet, sier han.
Lufthavnsjef: – Rygge lufthavn legges ned dersom flyskatten innføres
Betinget oppsigelse
– Hele vår forretningsmodell med å bygge arbeidsplasser i Østfold har hatt utgangspunkt i baseflyene til Ryanair. Vi har klart å bygge 1.000 arbeidsplasser, vi er konkurransedyktige og har skapt en lufthavn som går med overskudd, sier Tandberg.
Ryanairs oppsigelse av baseavtalen er reverserbar, og alt vil derfor gå tilbake til normalen dersom planene om en passasjeravgift blir skrotet.
– Uansett vil hele sommerprogrammet gå som normalt. Folk må ikke slutte å booke, understreker han.