Omdømmestup for Rema 1000

Etter et turbulent fjorår stuper omdømmet til Rema 1000. På en ny måling faller kjeden fra 3. til 256. plass. 

KRISE: YouGovs omdømmeundersøkelse BrandIndex viser at Rema 1000 falt 253 plasser på listen for 2017. Bildet viser Rema-sjef Ole Robert Reitan.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:

2018 starter på verst mulig måte for Ole Robert Reitan og Rema 1000.

Etter et bråkete 2017 faller kjeden som en stein på omdømmeundersøkelsen YouGov BrandIndex.

I 2015 var selskapet på 1.plass på listen over selskaper med høyest omdømme. Året etter plasserte de seg på en tredjeplass i den samme undersøkelsen.

Men 2017 ble bekmørkt i undersøkelsen hvor YouGov daglig intervjuer 100 mennesker for å undersøke om de har hørt noe positivt eller negativt om merkevarer de siste to ukene.

Selskapet faller utrolige 253 plasser og plasserer seg på 256. plass på listen. I poeng er nedgangen fra 23,2 i 2016 til -1,7 i 2017.

Kjeden som tidligere hadde over 250 selskaper bak seg, ligger nå femte sist på listen.

– 2017 ble et litt røft år for REMA 1000 - noe som denne undersøkelsen sikkert gjenspeiler. I løpet av høsten så vi at trenden var i ferd med å snu. Vi mener det enkle ofte er det beste og jobber knallhard for at kundene våre skal få de laveste prisene hos oss også i 2018, sier Mette Fossum, kommunikasjonssjef i Rema 1000 til E24.

RÆMA 1000: Rema 1000 startet fjoråret med kjempekampanjen for appen Æ som ble en stor snakkis, før bestevennstrategien brått ble en voldsom krise for selskapet.

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix

– Vil ta lang tid

Gjennom hele 2017 sto medieoppslagene i kø om Reitan-familiens store flaggskip. Bestevennstrategien som skulle få selskapet på rett kjøl ble en katastrofe for selskapet. Selskapet måtte gjøre en rekke helomvendinger etter massivt press fra kundene.

Les også

Bransjefolk spår priskrig på øl

Direktør for forretningsutvikling i YouGov Norge Stian Bråthen forklarer at årets første måneder var de verste for dagligvarekjeden.

– Det laveste nivået oppnådde de i slutten på februar, og har siden mars sakte men sikkert hatt en positiv utvikling. Men på grunn av det svært kraftige fallet frem til februar, vil det ta lang tid før man vil komme opp på tidligere nivåer, sier Bråthen til E24.

Bråthen forklarer også at selskapet faller til bunnen i dagligvarebransjen. En kategori de frem til 2015 ledet overlegent.

Konkurrent vinner

På motsatt side av både dagligvarebransjen og på den totale topplisten havner Kiwi, som for andre år på rad vinner soleklart. Kristine Aakvaag Arvin i kommunikasjonssjef i Kiwi, sier det er en bra dag for selskapet.

Les også

Kraftig omsetningsfall for Rema 1000

– Vi er utrolig stolte og ydmyke og synes selvfølgelig dette er helt fantastisk. Denne seieren skyldes beinhard jobbing i hele organisasjonen. Vi har arbeidet hardt på pris, og har vunnet så å si alle prisundersøkelser det siste halvåret. Blide medarbeidere, lave priser og godt konsept, virker å treffe mange.

Hun forklarer at priskonkurransen i dagligvarebransjen fortsatt er svært tøff.

– Vi opplever at konkurransen er tøffere enn noen gang. Det er knallhard konkurranse på pris mellom de tre lavpriskjedene, sier Arvin til E24.

Utover Kiwi er det Finn.no og Vipps som kaprer de to neste plassene på pallen. På plassene bak finner vi store selskaper som Ikea, Netflix, Clas Ohlson, Toyota, Volvo, Samsung og Coop Obs, som kaprer resten av topp 10-listen.

Der Rema 1000 har falt definitivt mest på årets utgave av omdømmeundersøkelsen, har Volkswagen vært selskapet som har klatret mest.

Selskapet har forbedret sin score med 5,9 poeng og ender på en samlet score på 11,8 poeng. Etter dieselskandalen i 2015, virker selskapet nå å være på rett kurs igjen.

Les også

Sverige største matkjede satser hardt på nett: – Store aktører vil miste andeler om de ikke satser

Les også

– Vi har aldri sagt at det ville bli lett eller billig

Les også

Skulle selge mat på nett for en halv mrd. – ender på 120 mill.

Her kan du lese mer om