Bransjetopp spår slutten for små sportsbutikker

Til tross for større interesse for sportsutstyr enn noensinne, ser det skummelt ut for småbutikkene, mener bransjetopp.

FREMTIDEN: Store sportsbutikker som G-Max og XXL vil utkonkurrere mindre butikker spår bransjeekspert. Her fra åpningen av G-Max på Storo i oktober, hvor rundt 5.000 personer dukket opp.
Publisert: Publisert:

Den store veksten i større sportsvarehus kan gi mindre sportsbutikker en vanskelig tid fremover, skriver Finansavisen.

De 60 storbutikkene til G-Max og XXL vil trolig omsette for like mye som rundt 300 vanlige sportsbutikker.

Til tross for stor vekst i salg av sportsutstyr og spådommer om videre vekst tror administrerende direktør i Sportsbransjen, Trond E. Hansen, det vil bli tøffe tider for de små sportsbutikkene fremover.

- Dette blir kjempetøft, og verst for de kjedene som ikke har en tydelig profil, sier han til avisen.

60 storbutikker

De 60 sportsvarehusene til G-Max og XXL har hver en antatt totalomsetning på rundt 6 milliarder kroner årlig.

I 2010 ble det totalt omsatt for 11,5 milliarder kroner i sportsbransjen i Norge. Hansen tror det vil bli tøft for sportsbutikkene som ligger i nærheten av de nye sportsvarehusene.

Enda flere sportsvarehus

G-Max åpnet nytt varehus på Storo i oktober og solgte rundt 13.000 varer på åpningsdagen.

LES OGSÅ: 5.000 i kø for åpningen av sportsbutikk

Også XXL åpnet storbutikk i oktober.

- Vi regner med å åpne 15 til, og da tror jeg det er fullt, sier administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL til Finansavisen.

Han er fornøyd med den generelle økte interessen for sportsutstyr og er ikke bekymret for konkurransen fra det andre store sportsvarehuset.

Publisert:
Gå til e24.no