Flyviking-gründeren gikk med dundrende tap etter fjoråret

Ola Giæver tapte 16,7 millioner kroner på Flyviking-eventyret. Men han ser lyst på fremtiden.

TAPTE PENGER: Flyviking-eventyret buklandet. Det rammet gründer Ola Giæver, som må selge unna eiendommer.

Foto: Håkon Steinmo
Publisert:,

Tidligere Widerøe-pilot Ola O. K. Giæver, som i fjor startet flyselskapet Flyviking - for så å måtte legge ned driften, måtte se et tap på 16,7 millioner kroner i sitt holdingselskap Giæver Holding AS. Det viser ferske tall fra Brønnøysundsregisteret.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte regnskapet onsdag.

Selskapet står med litt over 500.000 kroner i finansinntekter, men måtte nedskrive 17,1 millioner kroner i andre finansielle omløpsmidler, og stod igjen med 16,6 millioner kroner i underskudd før skatt.

I 2016 hadde selskapet til sammenligning 19,1 millioner i overskudd.

Måtte selge unna eiendom

I et intervju med magasinet Dine Penger i juli fortalte Giæver om både motivasjonen for å fortsette, og om sitt personlige liv - men han ville da ikke avsløre mye om hva han hadde tapt i flyselskapet.

For Dine Penger-abonnenter, les hele intervjuet med Giæver her: – Flotte diplomer og alt det der driter jeg i

– Jeg har ikke tapt noe ennå, for oppgjøret er ikke ferdig. To ganger i livet har jeg tapt penger, første gang var da jeg kjøpte aksjer for 50 millioner i Hurtigruten og måtte selge med tap. Andre gang er nå. Men jeg har lært at du må ta grep selv, for folk du ansetter, er ikke like redde for andres penger, sa Giæver for en måned siden.

– Måtte du selge unna eiendom for å finansiere FlyViking-satsingen?

– Lite. Noen leiligheter i Tromsø. Og pengene fra bankbygget her i Lyngen gikk med.

– Alle 19 millionene gikk med? (Salget av et bankbygg i sentrum av Lyngen i Troms, red.anm.)

– Det kan se sånn ut.

Bomtur og forsinkelser

Flyviking fikk ett turbulent leveår - som det nye flyselskapet som skulle utfordre Widerøe i nord.

Jomfruturen ble forsinket på grunn av dårlig vær i mars, og deretter gikk det slag i slag med nedturer for selskapet, med inspeksjon fra Luftfartstilsynet og leveringsproblemer i Canada, før Giæver til slutt sa at nok var nok i desember.

Siste flyvning fant sted med Giæver selv bak spakene den 12. januar.

Flyselskapet hadde en flåte på tre fly, og hadde kommersielle ruter fra Tromsø fra starten av mars.

– Hovedårsaken til at vi har tatt denne beslutningen, er at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre med det materiellet vi har i dag, sa styreleder Ola Olsen i Flyviking i en pressemelding da selskapet ble avviklet like før nyttår.

Totalt skal eierne ha skutt inn 134 millioner kroner i flyselskapet i form av aksjekapital og lån.

Les også

Bomturen som bidro til Fly Vikings fall

Nye planer

I juli i år ble det også klart at Viking Air Norway, morselskapet til Flyviking, gikk med 123 millioner kroner i underskudd i fjor. Det skrev Finansavisen.

Flygrunderne lanserte kun en måned etter nedleggelsen en plan om å erobre kortbanenettet ved hjelp av propellfly med plass til ni passasjerer. I mai kjøpte fiskebåtrederen Ola A. Olsens investeringsselskap det svenske flyselskapet NexJet, som hadde gått konkurs rett før.

Overfor E24 ønsker Giæver hverken å utdype regnskapet eller fremtidsplanene, men antyder at han ser lyst på fremtiden.

– Det blir å håpe på bedre værmelding neste år. Etter dårlig vær kommer alltid solen. Det gjelder å ha nervene under kontroll, sier Giæver, før han legger til:

– Over skyene er himmelen alltid blå.

Her kan du lese mer om