Morgenlevering slukte Brødboksen – har passert 150.000 kunder

Selskapet øker investeringstakten og eksperimenterer med nye brødbokser.

BRØD PÅ DØREN: Morgenlevering jobber for tiden med både ny app og eksperimenterer med en ny brødboks. Lovisa Morling er kreatør i Morgenlevering, og er en av dem som kom fra Brødboksen etter konkursen. Hun sier det ikke var vanskelig å finne seg godt til rette i den nye stillingen.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:,

I vinter uttalte selskapet at de hadde 109.000 kunder. Rundt fem måneder senere har det tallet vokst til i overkant av 150.000 kunder, opplyser daglig leder Sara Kjelstrup.

– Vi har hatt en veldig god vekst i første kvartal. Noen av de nye kundene kommer fra Brødboksen, men det er også nye kunder og mange som kommer tilbake til produktet, sier hun.

Hør podkast: Slik skal de tjene penger på dagligvarer på nett

Da den hurtigvoksende konkurrenten gikk tom for penger i vinter, hadde selskapet rundt 65.000 kunder, så det er fremdeles en god del Brødboksen-kunder som ikke har latt seg overbevise.

Morgenlevering bruker distribusjonsnettverket kalt Helthjem, som har både Schibsted, Polaris og Amedia på eiersiden, og fungerer slik at budet som tidligere kun tok med seg avisen, nå også tar med seg frokost og bakervarer til selskapets kunder.

Les også

Schibsted-selskap betalte 8,5 mill. for konkursboet til Brødboksen

Brødboksen-effekten er over

Kjelstrup, som startet som Morgenlevering-sjef i mars sier at strømmen av kunder som kom etter Brødboksen har stoppet opp.

– Bølgen av kunder etter overtagelsen av Brødboksen la seg ganske fort, den effekten ga seg etter en måned etter to. Den underliggende veksten vi har nå står vi for selv, sier den daglige lederen som begynte i stillingen i mars.

Tidligere har Kjelstrup hatt ulike lederstillinger i både Schibsted og Telenor, relatert til nettbaserte markedsplasser og er godt kjent med digital kundeatferd.

– Det er mange ting på plattformen hos oss som for kort tid siden var nytt og spennende, men som kundene nå forventer at finnes, sier hun og peker på for eksempel funksjoner som tidfestet levering av dagligvarer.

Hun sier at det tar tid å endre vaner, men at folk fort blir vant til nye løsninger, noe som gjør at det er viktig å hele tiden henge med på hva folk forventer av digitale produkter.

Selskapet er også fornøyd med inntektene så langt i år.

– Vi omsatte for godt over 16 millioner i første kvartal i år, og satser nok på at det blir enda kraftigere vekst på høsten når nye vaner formes etter sommerferien.

Nesten 200 ansatte ble berørt av Brødboksen-konkursen, og kun seks av dem har fått jobb videre ettersom Morgenlevering allerede hadde et fungerende logistikk-nettverk. Folkene som har fått ny jobb er innenfor kundeservice og fra kreativ avdeling.

Les også

Vil utfordre Kiwi, Rema og Extra – lanserer lavpris-matkasse

Eksperimenterer med ny brødboks

Morgenlevering har den siste investert mye penger i produktet og markedsføring.

I det stille har man lansert ny app, og planlegger også en fullstendig rebranding av merkevaren.

Brødboksen gjorde i sin tid mye riktig, og en av tingene var de populære brødboksene som holdt bakervarene varme.

Problemet var for øvrig at boksen var krevende å forflytte rent logistisk, spesielt siden kundene ofte ikke leverte tilbake boksene som ble satt ut.

Det prøver Morgenlevering å gjøre noe med.

– Vi har begynt å eksperimentere med bokser som står fast hos kundene på utsiden av huset, sier Kjelstrup.

– Er det de samme boksene Brødboksen brukte?

– Nei, disse boksene er faktisk dobbelt så store, og står som sagt på trappen.

Schibsted og Amedia eier Morgenlevering.no.

E24 er eid av VG som igjen er eid av Schibsted. Enkelte E24-ansatte har Schibsted-aksjer gjennom selskapets aksjeprogram for ansatte.

Les også

Skal ha 80 puber og butikker innen 2021

Les også

– Håper salget stuper

Les også

Omdømmehopp for Rema - men fortsatt langt bak konkurrentene

Her kan du lese mer om