Den nye toppsjefen: Slik skal Lego snu trenden etter inntektskollaps

Etter ti år med uavbrutt vekst har Lego truffet muren. Nå forteller den nye sjefen hvordan en av Skandinavias sterkeste merkevarer skal snu trenden.

REDNINGSMANN: Legos nye administrerende direktør Niels Bjørn Christiansen skal snu skuten. Her leker han med et utstilt byggverk på kontoret.

Foto: Søren Bidstrup / Berlingske Tidende
Publisert:

Han sto for en oppsiktsvekkende snuoperasjon da Danmarks største industrivirksomhet, Danfoss, ble truffet av finanskrisen for ti år siden.

Nå har Niels B. Christiansen fått oppdraget med å styre et av landets mest kjente merkevarer inn i smult farvann igjen, etter at lego ble rammet av både inntekt- og omsetningssvikt.

Etter år på år med ubrutt vekst har verdens nest største leketøy-selskap mistet flygehøyde.

Oppgaven blir å fokusere Legos organisasjon, slik at virksomheten kan reagere hurtigere på endringer i de globale leketøysmarkedene, og skifter i etterspørselen, forteller Christiansen i sitt første store intervju etter at han tok over som Legos toppsjef.

– Etter en lang vekst-reise kan det være lurt å justere litt i virksomheten. Det handler om å få en klar retning på hvor vi skal, og at alle går i den retningen vi peker ut, sier han til E24s samarbeidspartner, Berlingske Business.

DANSK, MEN VERDENSOMSPENNENDE: En liten gutt ser på Lego-esker sammen med sin mor. Bildet er tatt i en Lego-butikk i Beijing i Kina i januar i år.

Foto: Jason Lee Reuters

Innrømmer: Det trengs endringer i Lego

– Uansett om vi har noen problemer og utfordringer nå, så klarer Lego seg riktig godt. Det skal man huske på. Det er en profitabel virksomhet, som står på en utrolig sterk finansiell base. Men samtidig er det klart at vi står på et sted hvor det trengs endringer i Lego.

Les også

Feil farge på klosser ga milliontap for Lego

De første problemene begynte å vise seg høsten 2016, hvor inntjeningen plutselig tok et dykk.

Så gikk den profilerte og sterke lederen Jørgen Vig Knudstorp av som konsernsjef, for isteden å bli styreformann. Den erfarne briten Bali Padda ble ny toppsjef, men det var fra starten av klart at han bare var en overgangsfigur til en mer permanent løsning

Sist sommer kom Christiansen inn som den permanente løsningen – for å snu om på Lego-byggverket.

TØFFE TIDER: Lego nedbemannet med 1.400 i fjor.

Foto: François Mori/ AP

Innen han startet i jobben rett før jul gjorde den danske giganten en stor nedbemanning. 1.400 mederabeidere måtte gå.

Les også

Bordell-modell har blitt en utfordring for Lego i Kina

– Det er i maskinrommet det skal justeres, men det er ikke kun i produksjons-maskinrommet – men også i marketing-maskinrommet, sier Niels B. Christensen.

– Det handler om få laget noen gode produkter, som vi får markedsført og solgt effektivt i hele verden. Verden endrer seg, og markedene endrer seg. Derfor må vi også bli enda mer innovative i produktene vi tilbyder barn rundt om i verden. Dette er et godt tidspunkt for Lego til å tenke gjennom noen av de tingene vi gjør, sier Niels B. Christiansen.

Uansett om det er en krise eller ei, kan det for en virksomhet som ikke har opplevd annet enn vekst i så mange år oppleves som voldsomt når den oppadgående kurven knekker.

– Det er jeg enig i. Det er nytt for en virksomhet, som er vant til å vokse, når den så plutselig ikke gjør det lengre. Man må gjenoppfinne seg selv fra tid til annen.

– Ikke noe quick fix

– Lego er et av de mest verdifulle selskaper i Danmark, med et fantastisk brand. Man kan jo aldri få kompetanser og dyktige folk nok til å drive det riktig, sier Christiansen, som ikke vil spå når Lego er tilbake i toppform.

– Det er ikke noe quick fix. Det er ikke i seg selv en ambisjon om å komme tilbake med ett godt år rett etter et dårlig. Det handler om at komme varig tilbake. Og vi bruker denne perioden til å foreta noen endringer. Man kan alltid, i bakspeilet spørre, om Lego reagerte hurtig nok. Men hvis vi, som jeg tror, kan komme tilbake med det vi nå gjør så synes jeg det er hurtig nok.

En av endringene han allerede har implementert er at salgsdirektørene rundt om i verden skal rapportere direkte til toppsjefen.

I tillegg lover hna holdningsendring.

– Jeg kunne godt tenke meg at våre produkter var enda mer innovative, og at det var enda flere av dem. Kreativiteten skal gjøres mer fri, så vi sikrer at vi finner de rette innovative løsningene. Vi har en god portefølje, men ambisjonen er å gjøre den enda bedre. Vi skal sørge for at det vi lager er det barn gjerne vil ha i dag.

Les også

Konkursdrama truer leketøysgigant

Les også

Lego sier opp 1.400 ansatte

Les også

Dette er de ti mest verdifulle varemerkene i Norden

Her kan du lese mer om