Hurtigruten vil droppe Stad skipstunnel: – Vi har passert Stad nesten 12.000 ganger uten problemer

En stor omlegging av reiseruten, manglende turistappell og frykten for en tunnelbrann får Hurtigruten til å vende tommelen ned for den planlagte skipstunnelen ved Stad.

UNIK: Tunnelen vil bli den første i sitt slag i verden og skal føre til kortere reisetid og mer skjerming fra været rundt Stad.

Foto: Illustrasjon: Kystverket
Publisert:,

Hurtigruten har nå sendt et brev til Samferdselsdepartementet, Kystverket og prosjektorganisasjonen som jobber med Stad skipstunnel. Tunnelen vil bli den første i sitt slag i verden og skal føre til kortere reisetid og mer skjerming fra været rundt Stad.

Hurtigruten konkluderer nå at de ikke vil benytte tunnelen:

– Målet med en skipstunnel ved Stad skal være å redusere reisetid, redusere forurensning og redusere faren for ulykker. For Hurtigrutens del, vil det å bruke tunnelen kort sagt føre til det stikk motsatte, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten, og legger til:

– De siste 15 årene har vi passert Stad nesten 12.000 ganger uten problemer. Mindre enn en håndfull ganger i året vi vurderer at værforholdene er så ille at vi ikke kan passere Stad.

Hurtigruten sier at tunnelen godt kan være positiv for andre aktører i skipsfarten, men mener selv at de har lite å tjene. For å benytte den må de blant annet gjennom «trangt og delvis grunt farvann» som betyr at de må «øke fart og utslipp betydelig, endre ruteplanen, kutte anløp eller redusere liggetiden betraktelig i havnene».

Les også

Kommer fra Hurtigruten: Olav Nakken blir Kleven-sjef

Frykter tunnelbrann

Hurtigruten mener også at en røykutvikling eller brann om bord i et skip inne i tunnelen vil være et «marerittscenario», og mener turisteffekten også er overvurdert:

– Med mindre vi endrer rutetidene drastisk, vil vi passere tunnelen grytidlig om morgenen – og det vil bli en opplevelse for noen få interesserte som dropper nattesøvnen. For våre gjester vil det å passere Stad på åpent hav fremstå som en større attraksjon og et punkt gjestene kan sette på skrytelisten fra den unike norskekysten, sier Ege.

I Kystverket er de forundret over Hurtigrutens syn, og prosjektleder Terje Andreassen sier til Teknisk Ukeblad at brannsikkerhet har høyeste prioritet:

– Hurtigruten har vært med på workshops om brannsikkerhet og de har stilt med kapteiner som har vært med på simulatorkjøringer. Kapteiner og mannskap vi har vært i kontakt med har vært svært positivt innstilt, sier Andreassen til TU.

Ifølge statsbudsjettet for 2019 ferdigstilte Kystverket i 2017 et forprosjekt for skipstunnelen. Den eksterne kvalitetssikringen som var ferdig i mai år viste at den forventede kostnaden «er økt til 3,7 milliarder kroner og forventet nytte redusert til -3,1 milliarder kroner». Regjeringen skrev at de vil komme tilbake til Stortinget i saken.

PLANLAGT: Slik vil tunnelen se ut hvis den blir realisert.

Foto: Illustrasjon: Kystverket.
Les også

Cruiseskip i Norge slipper ut dobbelt så mye som Hurtigruten

Les også

Hurtigruten overtar Kleven Verft

Les også

Rolls-Royce vinner milliardkontrakt med Hurtigruten

Her kan du lese mer om