Gir konkurrentene innsyn i sin seneste oppfinnelse

- Vi regner nesten med å bli kopiert, sier Q-meierisjefen om selskapets seneste produktidé - yoghurt i pose.

VIL SELGE YOGHURT I POSE:Administrerende direktør i Q-meieriene, Bent Myrdahl, viser frem høstens emballasje for yoghurtprodukter.

VIL SELGE YOGHURT I POSE:Administrerende direktør i Q-meieriene, Bent Myrdahl, viser frem høstens emballasje for yoghurtprodukter.

Pressefoto
Publisert:,

Bent Myrdahl har gjennom 16 år som administrerende direktør i Q-meieriene tatt flere kamper mot konkurrentene Fjordland og Tine i retten.

Da Fjordland lanserte Double 0%-yoghurten i det Myrdahl hevdet var en kopi av Q-meierienes Skyr-embalasjet, endte det med knusende nederlag i Oslo byfogdembete i fjor sommer.

Men det tapte slaget om den «den plagsomme dobbeltgjengeren» til Fjordland betyr ikke at meieriet «legger seg så lett nedpå», lovte Myrdahl den gang.

Dommen fikk stå uten anke. Myrdahl forteller E24 at de velger å snu på flisa, og gi hovedkonkurrentene Fjordland og Tine fullt innsyn i det neste grepet meieriet i Gausdal planlegger.

KRANGEL: Begeret til høyre hisset opp Q-meieriene i fjor sommer. Plagiatbeskyldningene mot Fjordland endte i retten, hvor Q-meieriene tapte.

– Vi tapte saken i retten, men har likevel ikke gitt opp å drive med innovasjon, sier han om fjorårets plagiatbeskyldninger.

Nå lanserer de altså yoghurt i pose. Og forteller om lanseringen et halvt år før den kommer i butikkene, etter planen i september.

– Men vi har gitt opp å drive sånn hemmelig «CIA-preget» innovasjonsprosess. Fra nå kjører vi forbrukerdrevet prosess med åpen innovasjon og regner nesten med å bli kopiert, sier han.

Les også

Ny ferdigmatrekord for Fjordland

Frykter Fjordland

Annonsørinnhold

Tilbakemeldinger fra forbrukerne, blant annet på Facebook, er delvis tatt til etterretning, og Q-meieriene har blant annet sørget for bedre datostempling og større beger for sine mest populære produkter.

Administrerende direktør i Fjordland, André Gobel.

Myrdahl skryter av å være mannen som innførte skrukork på melkekartongene, 1,5 liter-kartonger, rømme på flaske og Skyr-boksene i Norge.

Nå er neste satsing yoghurtposer med skrukork.

– Forbrukerne har sagt de ønsker seg et annet format enn den tradisjonelle boksen, sier han til E24.

– Et nytt format som er lett å rulle sammen og kaste i søplet etter man har brukt produktet. Man får ut hele innholdet i posen og den er lett å få med seg.

– Frykter dere ikke at Tine eller Fjordland skal komme dere i forkjøpet?

– Jo, det frykter vi. Skal man drive forbrukerinvolvering tar det nesten ett år fra produktide til varen lanseres i markedet. Da er det et rom innimellom der for å lage kopi, sier Myrdahl.

Les også

Billigmerkene spiser av Hagens markedsandeler

– Verd prisen

Kontantstrømmen til Q-meieriene er etter 16 år fremdeles negativ, og det betyr at Tines største konkurrent fremdeles lever på «lånt tid» fra eieren Kavli-fondet.

Myrdahl omtaler fjorårets resultat som «helt greit» og forteller at innovasjonstakten må opp hvis Q-meieriene skal overleve.

– Vi må svare på at konkurransen i yoghurtindustrien er blitt sterkere. Vi må være i front. Det er verdt prisen av å bli kopiert.

Fjordland: – Knalltøft marked

Administrerende direktør i Fjordland, André Gobel, ønsker ikke å kommentere Myrdahls frykt for kopiering.

– Vi analyserer markedet, forsøker å forstå markedet og prøver å finne ut de riktige tingene, sier han til E24.

– Vi bruker masse forbrukerundersøkelser, så prøver vi å formatere på innovasjonssiden det forbrukerne ønsker seg.

Han er enig med Myrdahl om at kampen har tilspisset seg de siste årene.

– Det er et knallhardt marked, med masse innovasjon og aktører. Det er alt fra nisjeprodukter til større områder, sier Goble.

– Helt enig – tøff konkurranse, knallhard marked, masse innovasjon og aktører. Alt fra nisjeprodukter til større områder.

Les også

Maaemo-kokk mener Tine farer med smør-lureri

Les også

Fjerner nøkkelhullsmerket fordi varene selges med tap

Les også

Flytter yoghurt-produksjonen ut av Norge

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold