Nye omsetningsrekorder for Mathallen

Lutefisk, ribbe og medisterkaker har nok en gang gitt Mathallen nok flesk til rekordomsetning.

GOD JUL: Torsk og annen fisk i en av fiskediskene på Mathallen i Oslo går unna før jul, og bidrar sårt til hyggeligere årsregnskap for Mathallen.
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

– Det har vært et fint år, og en fantastisk julehandel som avslutning, forteller daglig leder Frode Malmo i Mathallen til E24.

Under juleinnspurten i uke 51 dro butikkene og restaurantene inn 5 millioner kroner. Det er 500.000 kroner høyere omsetning enn samme uke i fjor.

Omsetningsøkningen drypper litt på alle. Men den største delen av kaken går til slakterne og fiskebutikkene, hvor tonnevis med gourmetribbe og fersk lutefisk finner veien ned i handleposene i forrykende tempo.

– Vulkanfisk har eksempelvis økt omsetningen med nesten 100 prosent sammenlignet med i fjor. Der går det veldig bra med en salgsøkning av lutefisk, hummer og det ene og andre, sier Malmo om fiskebutikken som omsatte for 10 millioner i fjor, men endte en halv million i underskudd.

Les også

Luksusmat-butikkene lever fett på nordmenns julevaner

Pølsemakeren

I tillegg er tradisjonen tro Anni's Pølsemakeri den klare salgsvinneren. Slakteren har solgt medisterkake, ribbe og pinnekjøtt for 45 prosent mer penger sammenlignet med fjorårets desember.

For hele året ligger omsetningen 40 prosent over fjorårets, som endte på 5,6 millioner kroner og 719.000 kroner i underskudd.

(I en tidligere versjon av artikkelen oppga vi feil tall for salgsresultatene til Anni's Pølsemakeri, dette er nå endret).

– De har en fantastisk omsetning på 20 kvadratmeter, sier Malmo.

Den blinde ku har økt omsetningen med 30 prosent i desember, mens Bondens butikk fikk 40 prosent mer i kassaapparatene for lokalmaten, sammenlignet med i fjor.

Les også

Har sauset bort millioner på luksusmat

(Saken fortsetter under bildet.)

DRAR INN PÅ RIBBE OG PINNEKJØTT: Mathallen har hatt nok en vellykkede julehandel, og har hittil satt flere omsetningsrekorder i desember.

Mer økologisk neste år

Daglig leder Frode Rønne Malmo i Mathallen.

– Vi vil i hvert fall få tre nye butikker neste år, sier han.

Og da er økologisk, frukt og grønt og kortreist mat fra Oslo-området å fortrekke i søknadsbunken.

– Vi ønsker mer av den norske maten. Vi ser at det er området Mathallen er mest unik på, som bondens butikk, norsk sjømat og Anni`s pølsemakeri.

I Mathallen har flere av de dyreste gourmetsjappene og restaurantene bukket under siden åpningen.

– Man skal ikke måtte være kokk for å komme hit. Vi har hatt en ambisjon om å være et folkelig og raust sted, sier han.

Vil ha overskudd i 2017

To år etter Mathallen åpnet dørene i Vulkan, kan Malmö glede seg over at omsetningstallene holder tritt med budsjettmålene.

Les også

Han er den eneste som leverer millionoverskudd på Michelin-maten - år etter år

– Det ser ut som vi kommer til å ende på 165 millioner i omsetning, omtrent der vi regner med å være. Vi har kommet opp på en god og stabil omsetning, og begynner å bli kjent med hva folk ønsker. Så skal vi legge enda litt på neste år, sier han.

Matmekkaet har etter planen tillatt seg å gå ett år til med underskudd, før satsingen skal gi positive utslag på bunnlinjen.

– Vi har i alt hatt tre år på å åpne Mathallen og finne vårt konsept, så skal vi gjøre opp status, og da skal vi være i balanse, sier han.

Hva skjer om det ikke slår til?

– For å øke inntjeningen må vi kanskje endre sammensetningen av butikker og restauranter. Men dette fungerer bra, akkurat som vi håpet på, sier Malmö.

Les også:

Mathallen: - Ikke lykkes å bli huset for den norske matenMathallen-sjef: - Vi har ikke råd til å være et gourmet-tempelMener norsk tradisjonskost svekker salget av frossenpizza

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. E24

Flere artikler

  1. Mathallen går nok en gang med underskudd: – Det koster å være tidlig ute

  2. Luksusmat-butikkene lever fett på nordmenns julevaner: - Hadde ikke klart oss uten julen

  3. Nordmenn trosser priskrigen: – Forventer at salget blir bedre enn i fjor

  4. – Vi har aldri solgt til så lav pris før

  5. Prognose: Nordmenn vil bruke nærmere 100 milliarder kroner på julehandelen