FET BUTIKK: 150 Rema-kjøpmenn tjente over 2 millioner kroner

150 av Remas nesten 500 kjøpmenn tjente over 2 millioner kroner i fjor og bidro til kjedens rekordresultat.

PENGEDRYSS: Både Ole Robert Reitan, hans familie og deres kjøpmenn høster av Rema-suksessen.
Publisert:

Ferske regnskapstall fra samtlige franchisetakere i Rema-gruppen viser at fjoråret ble tidenes beste – ikke bare for kjeden, men også for den enkelte selvstendige kjøpmann.

Mens snittkjøpmannen i Rema tjente knapt 1,5 millioner kroner i 2007 og 1,6 millioner kroner i 2008, steg inntektene til like under 2 millioner kroner i 2009, skriver Dagens Næringsliv.

Påkostet

De 150 som steg over "grensen" på 2 millioner kroner, kan ifølge DN vente seg en ekstra oppmerksomhet når Rema samler rundt 1.200 personer til et påkostet riksmøte i Operaen i Oslo lørdag.

Antallet dobbeltmillionærer er 22 flere enn året før. Ni av de 150 tjente over 5 millioner kroner, med Eidsvåg-kjøpmann Atle Bjørge på topp med et nettoresultat før egen lønn på 7,1 millioner kroner.

– Det er veldig mange i Rema som gjør det godt, så derfor er det ekstra moro å ha fått til det beste resultatet. Jeg unner alle å gjøre det bra, sier Bjørge til avisen.

– Stålkontroll

Ifølge Rema-sjef Ole Robert Reitan er forklaringen på inntektsøkningen for kjeden og kjøpmennene "høy omsetning og stålkontroll på kostnadene."

Men i dette bildet hører det også med at matprisene i Rema-butikkene de siste fem årene har økt mer enn prisveksten for øvrig. Ifølge VGs handlekurv som avisen presenterte nylig, har Rema-prisen på en såkalt handlekurv med 50 utvalgte vanlige varer, økt med 16 prosent fra 2005 til 2010.

Samtidig er Reitan-familiens samlede formue ifølge avisen økt med 50 prosent fra 9,5 milliarder kroner i 2005 til 14,7 milliarder kroner i fjor.

Rekordresultat

Formuesøkningen kommer etter år med knallsterke resultater.

I fjor hadde Rema-konsernet et driftoverskudd på 1,1 milliarder kroner, mot 814 millioner kroner året før. Omsettningen endte på nesten 40 milliarder kroner.

De tre siste årene har kjeden vokst med mellom 15 og 18 prosent årlig. Tidligere i år forklarte Ole Robert Reitan veksten slik:

  • Ombygging av butikker for å øke frukt og grønt- samt ferskvaresatsingen
  • Kampanjer, som grillsatsingen og middag til under 100-lappen
  • Lidl-oppkjøpet

Også 2010 ser meget godt ut, skal vi tro Reiten.

– 2010 går så langt veldig veldig bra. Vi har flere kunder som handler mer, sier Reitan.

Les flere nyheter hos E24.

Publisert: