Trekker seg ut av Newark på grunn av Max-problemer

Southwest Airlines forventer ikke å ha Max-flyene tilbake i ruteprogrammet før i januar. Samtidig varsler selskapet at de trekker seg ut av New York-flyplass.

737 MAX: Problemene med Boeings utskjelte flytype fører til utfordringer for South West. Her står en rekke av selskapets Max-fly parkert ved California Logistics Airport tidligere i juli.

Foto: Etienne Laurent EPA
Publisert:

Flyselskapet Southwest Airlines leverer et resultat på 1,37 dollar per aksje i andre kvartal. Samtidig varsler selskapet endringer som følge av 737 Max-parkeringen.

Selskapet opplyser at de nå ikke forventer at flyene vil være i luften før tidligst 6. januar 2020.

– Basert på den siste guidingen fra Boeing venter vi foreløpig at tilsynsmyndighetene vil godkjenne Max-flyene i løpet av fjerde kvartal. Med dette i tankene vil vi proaktivt videreføre endringene i rutetabellen til 5. januar 2020, for å gi forutsigbarhet til våre operasjoner og til kundenes planlegging av reiser i høst og gjennom høytidene, sier Southwest-sjef Gary C. Kelly i en uttalelse.

Southwest er den største operatøren av Boeing 737 Max-fly med 34 utgaver av den strandede flytypen i sin flåte.

Flyselskapets aksje faller over fire prosent i førhandelen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Boeings parkerte 737 Max – historien forklart i 11 punkter

Trekker seg ut av New York-flyplass

Selskapet opplyser at parkeringen av flyene har ført til at antallet tilgjengelige setekilometer antas å falle med 1 til 2 prosent i år, mot selskapets originale plan om å øke antallet setekilometer med 5 prosent i år. Dette gjør at selskapet ser det nødvendig å gjennomføre tiltak.

– Vi kutter operasjonene våre ved Newark Liberty International Airport (utenfor New York red.anm.) og konsoliderer vår innsats i New York på LaGuardia Airport fra 3. november, sier Kelly.

Han forklarer at kuttet av flyplassen kommer som følge av svake resultater på flyplassen til tross for «gode forsøk» fra de ansatte.

– Max-parkeringen og resultatet med færre tilgjengelige setekilometer legger press på enhetskostnadene i andre kvartal. Vi forventer at enhetskostnadene vil bli påvirket av Max-parkeringen også i andre kvartal, sier Kelly.

Les også

Max-flyene fører til fulle parkeringsplasser

Bedre resultat enn ventet

På tross av de dystre spådommene legger flyselskapet frem et kvartalsresultat som omtales som «rekordbra».

Selskapet leverte et resultat på 1,37 dollar per aksje, en økning fra 1,27 dollar per aksje et år tidligere. På forhånd var det ventet et resultat på 1,34 dollar per aksje, ifølge konsensus innhentet av Refinitiv, skriver Reuters.

Her kan du lese mer om