Cruiseskip-sjef: – Vil ikke bli behandlet som kriminelle

Costa Group & Carnival Asia sier at de og cruiseskipspassasjerene er gjester her i Norge, og at det er opp til oss å fortelle hvordan vi vil ha det. 

VIL SAMARBEIDE: Både NHO Reiseliv med direktør Kristin Krohn Devold (t.h) og direktør for Costa Group & Carnival Asia Michael Thamm (t.v.), mener tettere samarbeid med kommunene kunne dempet støyen cruisebransjen opplever i Norge.

Foto: Fredrik Kampevoll, E24
Publisert:

(ARENDAL, E24) Denne sommeren har kritikken av cruisebransjen tiltatt i styrke, og næringen har fått kritikk for å oversvømme steder med turister. I tillegg har cruiseturismen blitt kritisert for å forurense og å ikke legge igjen nok verdier lokalt.

Costa Group & Carnival Asia, som er står for omtrent 40 prosent av cruisetrafikken, sier de enig i at det tidvis har vært for mange cruiseskip på enkelte steder i visse perioder, men at de tror problemet har blitt overdrevet.

– I dag har vi tett og godt samarbeid med kommunene de fleste stedene. Vi er ikke alltid enige om ting, men vi kommer hit som gjester. Da er det opp til dere å fortelle hvordan dere vil ha det, sier Michael Thamm, som er direktør i selskapet.

NHO Reiseliv sier at cruisetrafikken er viktig for norsk reiseliv, men at det har blitt for mye enkelte steder. De foreslår derfor å aktivt spre trafikken.

Les også

NHO Reiseliv vil ha begrensninger i cruisetrafikken

– Det gjør at man unngår dagene som irriterer de fastboende så mye at blir negative til cruiseindustrien. Vi sier at det er bra for folkene som bor der, er også bra for dem som besøke. Men vi må ikke overdrive problemet, for de fleste steder er det en balanse, sier direktør for NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Foreslår maksgrense

For å sikre balanse mener hun kommunene kan sette en maksgrense for antall skip og passasjerer.

– Hvis du kan sette en maksgrense, så kan du bestemme hvilke cruiseselskap du ønsker. Det er viktig for de lokale samfunnene, fordi noen cruiseselskap er veldig positive til å kjøpe tjenester lokalt, bruke lokale guider og restauranter, som gjør at passasjerene legger penger igjen, sier Krohn Devold.

Les også

Leverer rensesystemer for 1,5 milliarder i år: – Enorm oppsving

Thamm sier at en maksgrenser på antall cruiseskip er en del av løsningen, og at det ikke vil påvirke dem negativt.

– Er det ikke mulig å gå til Bergen eller Stavanger, så blir det litt vanskeligere, men ikke umulig. Vi er fleksible, og de fleste destinasjonene er attraktive for våre reisende.

Savner klarhet

Krohn Devold løfter frem Bergen som en suksesshistorie, der de har satt en grense på antall skip og passasjerer de ønsker på en dag.

– Min erfaring er at konfliktnivået har sunket i Bergen, nettopp fordi kommunen har diskutert det, sier Krohn Devold.

Også Thamm ønsker en tett dialog.

– Destinasjonene er ikke klare nok på hva de trenger og hva de ønsker. Vi ønsker et godt forhold, og vil ikke bli behandlet som kriminelle i mediene.

– Har dere vært flinke nok til å snakke med mediene?

Les også

Hurtigruten inngår rekordavtale om biogass

– Kanskje ikke. Vi er veldig flinke på markedsføring til kunder, men vi er ikke flinke nok til å snakke med mediene. Men vi lærer, svarer Thamm.

– Å ha samarbeid med kommunene og bedriftene lokalt gjør det lettere å forsvare hverandre i mediene når det er en diskusjon om cruise, skyter Krohn Devold inn.

Etterlyser infrastruktur

I tillegg til mengden turister, så har det vært flere oppslag om forurensing, der det blant annet har vært bilder at røyk som legger seg over Geirangerfjorden.

Les også

Ikke bekymret etter hydrogen-smell: Tror fortsatt på hydrogenskip

– Det er mulig å spre trafikken til andre havner, for å bedre luftkvaliteten lokalt. Målinger av luftkvaliteten viser at den i høysesongen har vært for dårlig, men store deler av året er det ikke noe problem, sier Krohn Devold.

Thamm sier at klimaregulering setter minimumsstandarden, og at de vanligvis gjør mer. Samtidig sier han at manglene infrastruktur gjør at de ikke får utnyttet teknologien i skipene.

– Vi var de første som investerte i gassdrevne cruiseskip, og investeringen på 11 milliarder euro var før infrastrukturen var på plass. Men det er få fyllestasjoner. Vi er også klare til å koble oss til strøm på land, som gjør at vi kan slå av motorene når vi ligger til havn. Men foreløpig er det få muligheter, sier Thamm.

RØYK: Luftkvaliteten har tidvis vært for dårlig i Geirangerfjorden, viser målinger. NHO Reiseliv sier at dagsbegrensninger på antall skip vil begrense problemet. – Noe av røyken du ser er ikke eksos, men vanndamp, legger Michael Thamm til.

Foto: Hallgeir Vågenes VG

Verdiskapning

Krohn Devold trekker frem sin egen hjemby, Ålesund, hvor hun sier at folk har gått fra å være glad for hver cruiseturist som kom, til å klage på at det er altfor mange og forurensningen fra skipene.

– Først og fremst må kommunene og næringslivet på stedene bli engasjert for å se hvordan man kan løfte hverandre. I Ålesund er det for eksempel en rekke bedrifter som tjener på cruiseturister på å selge utstyr og tilby aktiviteter, sier Krohn Devold.

Les også

Norsk konsept vil gjøre cruise grønnere og gi nytt liv til supplyskip

Hun sier det varierer fra destinasjon til destinasjon på hvor flinke de er på å utnytte potensialet fra turistene, og at både cruiseskipsselskapene og lokalt næringsliv har ansvar for å skape verdier lokalt.

– En analyse fra Menon Economics viser at det er stor forskjell fra sted til sted på hvor mye passasjerene legger igjen. Desto flere aktivitetsselskaper du har, desto mer penger legger de igjen, sier Krohn Devold.

Thamm sier at de veksten de planlegger fremover ikke går på antall passasjerer, men kvalitativ vekst gjennom bli bedre på miljø og lokal verdiskaping.

– Vi ønsker å skape alt passasjerene ønsker her, vi vil ikke ta det med. Det gjelder transport, restauranter og service, sier Thamm.

Her kan du lese mer om