Rema-salget faller etter «Æ»-lanseringen

Kjempesatsingen til Rema skulle skape ny vekst for matvarekjeden. Men ferske tall tyder på noe annet.

RÆMA: Appen «Æ» ble lansert med brask og bram.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Matvarekjeden Rema skapte voldsomt engasjement med lanseringen av appen Æ.

Nesten én million nordmenn har lastet ned Æ. Planen var at appen skulle skape ny vekst for matvarekjeden.

Men nye tall viser at det ikke har gått helt etter planen:

Ifølge Dagens Næringsliv falt Rema-salget med drøyt tre prosent i januar sammenlignet med samme periode i året før.

Avisen viser til tall fra analysebyrået Nielsen.

På samme tidspunkt kan konkurrentene Kiwi og Coop Extra vise til en vekst på henholdsvis 1,5 og 2,5 prosent.

Les også

Mack kutter 30 årsverk etter å ha blitt vraket av Rema 1000

I en e-post til avisen skriver Mette Fossum at Rema gjør endringer for å øke veksten.

Lunken ekspert-mottagelse

Reklameplakater på busstopp landet rundt, avisannonser og store diskusjoner i sosiale medier og avisspaltene.

Ved ikke å fortelle hva det dreide seg om, fikk Rema full pott oppmerksomhetsmessig før de avslørte hva «Æ» faktisk var for noe.

Svaret var en app som gir Rema-kunder 10 prosent rabatt på frukt, grønt og produkter de kjøper ofte.

– Det var jo en voldsom forventning, en de har bygget opp selv, og jeg synes det blir litt flatt. Jeg tror ikke kundene sier «dette er fantastisk», sa professor i markedsføring ved Høyskolen Kristiania, Lars Erling Olsen, til E24

Les også

Matvarekjedenes priskrig koster dyrt

Les også

Norge har den nest dyreste maten i Europa

Les også

– Skal ikke legge oss ned og dø