SAS fyrer opp igjen mye omtalt reklamekampanje

Onsdag formiddag trakk SAS tilbake reklamefilmen «What is truly Scandinavian» etter massive reaksjoner i sosiale medier. Flyselskapet mistenker koordinert angrep, og vil nå sette i gang igjen kampanjen.

  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

Det opplyser selskapet i en pressemelding onsdag ettermiddag.

– SAS er et skandinavisk flyselskap som flyr reisende til, fra og innom Skandinavia, og vi står bak budskapet i filmen som handler om at reiser beriker oss, skriver SAS i meldingen.

– Vi fortsetter nå den planlagte kampanjen ved å publisere en kortere og tydeligere versjon, heter det videre.

Allerede onsdag ettermiddag er filmen igjen publisert på Facebook-siden til flyselskapet.

Videoen er onsdag ettermiddag tilbake på SAS’ Facebook-sider.

Skjermbilde fra Facebook

SAS trakk reklamefilmen fra sine Facebook-sider under et døgn etter at reklamen ble publisert. Det skjedde etter et ras av kritiske røster mot både kommentarfeltene og Facebook-veggen til flyselskapet.

«Pinlig», «skivebom» og «selvmål» er noen av beskrivelsene. Kunder som har latt seg fornærme raser i kommentarfeltet og flere sverger å aldri fly SAS igjen.

Flyselskapet gikk tidlig ut å mente det var en koordinert aksjon som førte til stormen i sosiale medier. Det understreker selskapet også i meldingen onsdag ettermiddag.

– Når vi reiser både påvirker vi de rundt oss og vi påvirkes av andre. De erfaringer vi tar med oss fra våre reiser påvirker oss som individer, men også våre samfunn. Det er trist av filmen ble misforstått, og at noen velger å tolke vårt budskap og bruke det på sin egen måte, skriver SAS.

Selskapet mener at mønstret i kommentarfeltene og i antallet reaksjoner i SAS’ sosiale medier peker på at kampanjen ble utsatt for et angrep.

– Vi kan ikke akseptere å være en plattform for verdier vi ikke deler. Som en konsekvens av dette avpubliserte vi filmen i våre kanaler og har nå evaluert situasjonen, skriver SAS.

Skjermdump

Nyheten om at SAS fjernet reklamen førte har spredt seg langt utover Skandinavias grenser. Reklamefilmen er blant annet omtalt av nyhetsbyrået Reuters, New York Post, BBC News og russiske RT.

Her hjemme har Norwegian valgt å sende et lite stikk til konkurrenten gjennom en egen post på Facebook. Der skriver flyselskapet «Heldigvis kan ingen ta fra oss ostehøvelen».

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Fly
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS fjernet reklamefilm etter kritikk

  2. Reklamebyrå utsatt for trusler etter SAS-reklame

  3. SAS stengte for kundeinnlegg på Facebook etter klagestorm

  4. Annonsørinnhold

  5. Det hvite hus varsler presidentordre om sosiale medier etter Twitters faktasjekk

  6. Byttet side på grunn av Youtube-video