Sportsbusiness

Mykjåland-selskap tjente 28 millioner i tynget sportsbransje

Kristiansand-baserte Norwegian Concept går mot strømmen i det hardt pressede sportsmarkedet, der gigantene sliter. – Et utrolig trøkk på pris, sier daglig leder.

MEDEIER: Tidligere fotballspiller og TV 2-ekspert Lene Mykjålands familie eier og driver Norwegian Concept, som leverer sports- og fritidsklær. Bror og daglig leder Tom Erik Mykjåland forteller at de merker presset i den tyngede bransjen, tross god inntjening.

Berit Roald / NTB scanpix
  • Eivind Bøe
Publisert:

Familieselskapet Norwegian Concept leverer klær i den tyngede sportsbransjen og har gått i overskudd de siste åtte årene, men merker turbulensen i markedet.

Resultatet endte i fjor på 28 millioner kroner før skatt, av en omsetning som beløp seg til 179 millioner kroner, ifølge daglig leder Tom Erik Mykjåland i Norwegian Concept.

Han er eier i Norwegian Concept sammen med søster og tidligere fotballspiller Lene Mykjåland samt faren Frank Mykjåland.

Norwegian Concept skiftet nylig navn fra Next Sport, og deres største merkevare er «Twentyfour». Selskapet produserer og leverer klær til kjeder og nettbutikker rundt om i landet.

Selskapet har et overskudd på 67 millioner kroner de siste tre årene sett under ett, samtidig som omsetningen har vokst.

Mykjåland forteller at Norwegian Concept satser på urbane sportsklær, der produktene skal «ligge midt mellom byen og fjellet».

– Det har vært nøkkelen for oss. Vi har fokus på design, passform og at de tekniske kvalitetene skal være gode nok, men vi selger ikke klær til ekstreme ekspedisjoner, sier Mykjåland til E24.

Det var Fædrelandsvennen som først omtalte saken.

Les på E24+ (for abonnenter)

Sportsbransjens joker spiser av et skjelvende marked: Vil mer enn doble antall butikker

– Et utrolig trøkk på pris

Det Kristiansand-baserte selskapet har i alt over 200 forhandlere i Norge, blant dem er XXL og franchisetagere av konkursrammede Gresvig.

Mykjåland forteller at selskapet ikke blir direkte rammet av Gresvig-konkursen da selskapet ikke leverer til selve kjeden, men at de merker presset i bransjen.

– Alle i markedet blir påvirket indirekte. Det er et utrolig trøkk på pris, og veldig mye varer på lager, som er uheldig for kjedene og leverandørene, sier Mykjåland.

Prispresset kan være positivt for forbrukerne, men samtidig kan det også føre til overforbruk av varer, mener Mykjåland.

Les også

Norsk milliardær vurderer bud på Gresvig-boet

Håper på Gresvig-løsning

Onsdag ble det kjent at den London-baserte milliardæren Endre Røsjø vurderer å legge inn et bud på Gresvigs konkursbo. Den tidligere eierfamilien med Olav Nils Sunde i spissen har fra før bydd på «en betydelig del» av boet.

– Situasjonen i Gresvig sier veldig mye om markedet, med tanke på historien til selskapet og den institusjonen det har vært i Norge. Jeg håper det blir en løsning som sørger for at flest mulig av de ansatte i Gresvig-konsernet beholder jobben, samtidig som driften blir videreført på en bærekraftig måte, sier Mykjåland.

Norwegian Concept er en relativt liten leverandør til XXL, som for tiden driver en massiv salgskampanje for å få ned varelageret.

– Situasjonen i XXL påvirker generelt deres valg og innkjøp videre, men alt handler for oss om å skille seg litt ut fra de andre, sier Mykjåland.

Mykjåland viser til en tydelig endring i forbrukernes ønsker og rene nettaktører som kommer på banen. Selskapets største forhandler er nettbutikken Get Inspired, som fokuserer på sporty klær til unge kvinner.

Her kan du lese mer om

  1. Sportsbusiness

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Sportsbransjens joker spiser av et skjelvende marked: Vil mer enn doble antall butikker

  2. Konkurrent ber tilsynet avvise sammenslåingen av Intersport og Sport 1

  3. Gjelsten om dramaet i sportsbransjen: – Mangel på disiplin og realisme

  4. Annonsørinnhold

  5. XXL mener rivalenes sammenslåing vil svekke priskonkurransen

  6. Franchise-eier om Gresvig-boet: – Vi håper at Sunde stikker av med det