Konkurransetilsynet kritisk til Oslos sparkesykkelregler

I et brev til Konkurransetilsynet mener det norske sparkesykkelselskapet Ryde at Oslo Kommunes regulering av markedet er svært uheldig. De får støtte av tilsynet som ser utfordringer med reguleringen.

Oslos gater er ikke lenger like befestet av elsparkesykkelselskapene som de var tidligere i sommer før Oslo kommune satte ned foten.
Elsparkesykkel-racet
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Vi følger med på det her, og jeg kan si er at det er en del utfordringer knyttet til dette markedet, sier Gjermund Nese, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet.

Det siste kapittelet i elsparkesykkelhistorien er at Tingretten ga Oslo kommune medhold i begrensningen av antall sykler til 8.000 – en beslutning selskapene har kjempet for å omgjøre.

Selskapet Ryde sin advokat skrev i slutten av august et brev til Konkurransetilsynet som E24 har fått innsyn i. Her skriver man at «risikoen for koordinering mellom aktørene vil øke» med de nye reglene, noe som kan føre til samarbeid som er svært uheldig for konkurransen.

Nese sier de allerede er i kontakt med Oslo kommune gjennom en «uformell dialog» for å bidra med sin kunnskap.

Les også

Nederlag for Voi, Tier og Ryde – må begrense seg til 8.000 elsparkesykler

Kritisk til Oslo-modell

Tidligere i år gikk konkurransedirektøren ut og roste måten Bergen kommune hadde løst sparkesykkelutfordringen på.

I Bergen har blant annet ikke selskapene noen begrensning på antall sykler, slik som i Oslo, men har begrensninger knyttet til soner i byen.

– Har dere velsignet regelverket som nå er gjeldende i Oslo?

– Vi har ikke velsignet noe som helst, og det er utfordringer knyttet til den modellen som er valgt i Oslo rent konkurransemessig, sier Nese som forklarer hva de blant annet tenker er problematisk i hovedstaden:

– Det at man har et maksimalt antall sykler i markedet og at aktørene har like mange sparkesykler tilgjengelig gjør jo at man setter en del konkurransemekanismer ut av spill.

– Betyr dette at dere vurderer noen form for varsel om inngripen?

– Vi ser ikke for oss det nå, men er opptatt av å ha en dialog med kommunene. Tilsynet er inne i en kartleggingsfase, så må vi se hva som er mulig å få til.

TILSYNSTOPPER: Avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, Gjermund Nese (t.h), mener reguleringen av elsparkesykler i Oslo setter en del konkurransemekanismer ut av spill. Her sammen med avtroppende konkurransedirektør Lars Sørgard.
Les også

Ny forskrift trer i kraft: Samme gründer står bak to av tolv elsparkesykkel-utleiere

Savner overordnet regelverk

Avdelingsdirektør Nese sier ikke overraskende at deres mål er mest mulig konkurranse «med mange aktører som konkurrerer om et godt tilbud og lavest pris til beste for forbruker».

– Det vi savner er et overordnet regelverk som tar hensyn til både sikkerhet og konkurranse, sier Nese.

Han mener det er for tidlig å si hvilket regelverk som burde endres for å bedre ta høyde for de nye kjøretøyene som har tatt norske byer med storm.

– Men akkurat nå virker det som er det er uklart hva kommunene har mulighet til å gjøre.

Rydes advokat mener også at reglene fører til en konkurransevridning i favør av de selveide sparkesyklene som de mener er vanskeligere å regulere.

Ifølge Nese i Konkurransetilsynet er Ryde så langt det eneste selskapet som har henvendt seg til tilsynet.

Les også

Oslos Segway-løsning for elsparkesykler

Les også

Utleiere blør penger for feilparkerte elsykler

Eksperter: Kan være EØS-brudd

Det er ikke bare Konkurransetilsynet som er kritiske til Oslos sparkesykkelregulering.

Tilsynet får støtte av kolleger i akademia hvor professorene Øystein Foros og Erling Hjelmeng mener hovedstadens sparkesykkelregulering «ikke stimulerer til konkurranse og kan være i strid med EØS-avtalen» på bakgrunn av inndelingen av markedet kommunen står bak.

Det skriver ekspertene på konkurranserett i et innlegg publisert i E24.

Hjelmeng og Foros mener Oslo kommune må se til Bergen for inspirasjon, og kaller dagens innretning for ødeleggende, avleggs og konkurransefiendtlig.

Oslo kommune har så langt ikke besvart E24s henvendelser.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elsparkesykkel-racet
  2. Konkurransetilsynet
  3. Ryde
  4. Konkurranse
  5. Elsparkesykler
  6. EØS

Flere artikler

  1. Oslos Segway-løsning for elsparkesykler

  2. Sparkesykkelaktører møter nye Oslo-regler med klistremerker og leasingavtaler

  3. Varsler innstramminger for elsparkesyklister: – Farligere enn du tror

  4. Ny forskrift trer i kraft: Samme gründer står bak to av tolv elsparkesykkel-utleiere

  5. Tolv aktører får leie ut elsparkesykler i Oslo – får nøyaktig like mange hver