BankID-trøbbel: – Er også et samfunnsproblem

BankID har hatt innloggingsproblemer daglig siden månedsskiftet etter leverandørbytte. Situasjonen er uheldig, men forståelig, mener Forbrukerrådet.

Fagdirektør Jorge Jensen, Forbrukerrådet
Les også

BankID-trøbbel: – Er også et samfunnsproblem

  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Torsdag varsler BankID nok en gang om tekniske problemer, som de også gjorde onsdag, men disse problemene ble løst onsdag kveld.

Identifiseringsløsningen BankID har de siste årene blitt en sentral del av vår finansielle infrastruktur og gjør betalings- og innloggingstjenester tilgjengelig på nett og mobil via få tastetrykk.

Tjenesten er ikke bare kritisk for bank- og betalingstjenester, som for populære Vipps, men en integrert del av offentlige og kommunale tjenester som Nav, Skatteetaten og Helsenorge.

Samtidig benyttes tjenesten bredt av næringslivet, som ved bestilling av private legetimer eller betaling ved netthandel.

– Dette er jo et system som har blitt en stor del av våre digitale hverdag, og den store nedetiden er også et samfunnsproblem. Vi bruker BankID til veldig mye mer enn å betale regninger, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet til E24.

Les også

BankID bytter leverandør – varsler nedetid

Leverandørbytte

BankID startet flyttingen til ny driftsleverandør 21. oktober i år. Selskapet varslet da at det ville kunne medføre noe nedetid.

– Vi har god kontroll på alle steg, og vi har øvd godt på flytteprosessen sammen med bankene og leverandørene. Selv om vi ikke forventer komplikasjoner, har vi valgt å varsle alle BankID-brukerne om at det kan bli noe redusert tilgjengelighet de neste dagene, sa produktansvarlig Ole Petter Aasen i BankID da.

BankID opplyser til E24 torsdag at feilene for app/brikke-brukere har oppstått daglig siden 29. november, mens det er høy trafikk.

BankID på mobil har imidlertid vært «relativ stabil», ifølge selskapet.

Les også

BankID sa de hadde «god kontroll» – har gjentagende problemer

– Må leve med

Jensen mener det ikke er vanskelig å finne eksempler på hvor kritisk de digitale identifiseringsløsningene har blitt, blant annet ved søknader til det offentlige.

Men, selv om listen over tilfeller med nedetid er lang, har de vært forbipasserende, påpeker han.

– Det er selvsagt problematisk for forbrukerne. Men det er egentlig noe vi må leve med; når de oppgraderer og forbedrer it-systemer vil det være nedetid. Ut ifra de tilbakemeldingene vi har fått, virker det som at det stort sett har gått greit, sier fagdirektøren.

Les også

BankID-trøbbel: – Vi får ingen nye kunder

– Uheldig

Forbrukerrådet mener situasjonen er uheldig, men også forståelig.

– Det er kanskje risikoen ved å ha en universalnøkkel til det digitale livet. At det kommer nedetid i forbindelse med leverandørskiftet er ikke så overraskende, men det er uheldig at det kommer såpass mange, sier han.

På BankIDs statussider påpekes det at selskapet jobber med å stabilisere tjenesten, og at det gjenstår «noen justeringer».

«Vi beklager at det har vært en del utfordringer med BankID i det siste. Vi ser dessverre at det fortsatt er noen mindre driftsproblemer etter bytte til ny leverandør», heter det.

Les også

Stort fall i omsetningen for utelivet i helgen: – Vanskelig å ha is i magen

Les også

BankID-trøbbel: – Vi får ingen nye kunder

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. BankID
  2. bankid
  3. Bank
  4. Vipps
  5. Varehandel
  6. Nettbank
  7. Forbrukerrådet

Flere artikler

  1. Finanstilsynet ser alvorlig på BankID-trøbbel

  2. BankID-trøbbel: – Vi får ingen nye kunder

  3. BankID-trøbbel: – Vet ikke hva problemet er

  4. Pensjonsgigant trekker seg ut av oljeinvesteringer

  5. BankID bytter leverandør – varsler nedetid