Svensk nettaktør selger 260 prosent mer godis

Svenskene jubler over godtesultne nordmenn – mens norsk sjokoladesjef fortviler. Norske politikere bør ikke være overrasket, sier dagligvareekspert.

HAMSTER SVENSK GODIS PÅ NETT: Maxgodis rapporterer om voldsom salgsvekst.

Foto: Jan Johannessen VG
Publisert:,

Den svenske nettgodis-aktøren Maxgodis rapporterer om ny omsetningsrekord i første halvår.

Nettoomsetningen økte med elleville 260 prosent, fra 12 millioner til 43 millioner kroner fra samme halvår i fjor.

Både april og mai ble rekordmåneder for godterisalget, med nettoomsetning på henholdsvis 8,5 og 8,6 millioner svenske kroner, ifølge selskapet.

Les også

Skroting av momsfritak kan knekke godteributikker: – Håper salget stuper

Sterkest vekst fra Vestlandet

Mye av veksten tilskrives godtesultne nordmenn.

– Vi har en betydelig vekst i norske kunder, sier sjef Morten Hansson i Net Trading Group, som eier Maxgodis, til E24.

Han tror prisbesparelsene vil få stadig flere nordmenn til å handle fra dem.

Les også (+): Kolonial har skjemt bort kundene sine. Det kan være selskapets største problem

– Mye av forretningsideen når vi startet var å muliggjøre grensehandel fra sofakroken. Vi ser nå størst vekst i Rogaland og Hordaland – som jo har jo en utrolig lang kjørevei til grensen, påpeker Hansson.

En slik formidabel vekst kan Hval Sjokoladefabrikk bare se langt etter. I første halvår stupte nettoomsetningen deres med 24 prosent.

Les også

Grensehandel kan gi Jensen sukkersjokk

– Akkurat dette vi varslet

– Det er akkurat dette vi har varslet at vil skje, sier Hval-sjef Rune Forsberg til E24 om de svenske jubeltallene.

– Dette viser at virkningen av sukkeravgiften har blitt helt motsatt av det KrF trodde. Folk drar til Sverige eller til nettbutikker og kjøper så mye de kan innenfor 350-kronersgrensen. Påstanden om at dette var rett tiltal for folkehelsen er altså helt feil, sier Forsberg.

For egen del sier han at salgsutviklingen i Norge er enda dårligere enn omsetningstallene indikerer, fordi disse også inkluderer salg til Sverige – som har sett en økning det siste halvåret.

– Dette kompenserer litt, men den samlede nedgangen er uansett stor, og fremover vil utviklingen bare forsterke seg, varsler Forsberg.

Les også

Netthandel-gründer kraftig ut mot Kolonial.no: – Matvarer på nett vil aldri lønne seg

Ekspert: Bør ikke overraske

På godt eller vondt: Norske politikere har fått akkurat som bestilt, mener dagligvareekspert Erik Fagerlid.

– Utviklingen vi ser nå kan umulig komme som noen overraskelse på politikerne. Dette burde de ha sett på forhånd, sier Fagerlid til E24.

– Men de kan fortsatt regulere seg ut av dette her, hvis de har vilje til det.

– Altså å reversere sukkeravgiften?

– Ja, både den, og gjøre endringer i momsfritak ved utenlandshandel. Og det jeg opplever at bransjen ikke minst reagerer på – med rette – er en prosess bak disse vedtakene hvor den norske næringen ikke blir hørt, sier Fagerlid.

– Nå protesteres det ganske høylytt. Vil politikerne lytte i budsjettarbeidet?

– Det jobbes i alle fall ganske tungt på lobbysiden. Inntrykket mitt er at det er bevegelse både på sukkeravgiften og 350-kronersgrensen, sier Fagerlid, men presiserer at ingenting er avklart.

Dersom avgiften og importgrensen blir stående, er han imidlertid usikker på hvor mye nordmenns Sverige-hamstring egentlig kan vokse videre herfra.

– Det er tross alt grenser for hvor mye godteri nordmenn klarer å stappe i seg. Det blir ingen katastrofe for nasjonen, men er selvsagt håpløst for de norske aktørene.

Her kan du lese mer om