Statoil om supplykontrakter: – Veldig stor interesse

Statoil bruker opptil 3,1 milliarder kroner på å sikre seg supplyskip på lange kontrakter. Over 50 fartøyer meldte interesse, i en krevende periode for næringen.

NYE KONTRAKTER: Statoil kunne velge mellom 50 fartøyer i en anbudsrunde, og har nå valgt ut syv som får langsiktige kontrakter. Fortsatt sliter supplynæringen med overkapasitet. Her ligger ankerhåndteringsfartøy i opplag i Ålesund i fjor. Dette er Far Searcher (bak t.v.), Far Serenade, Far Service (skjult), Far Server (skjult), Far Statesman (foran t.v.), Far Sigma og Far Sovereign fra Farstad Shipping.

Foto: Svein Ove Ekornesvåg NTB scanpix
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

Statoil meldte onsdag om kontrakter med fem rederier om syv supplybåter.

Da hadde Solstad Farstad, Havila og Dof allerede sendt ut egne meldinger om de viktige kontraktene, som kommer i en tid med stor overkapasitet på supplyskip.

Det er en god nyhet for supplynæringen i en krevende periode. Kontraktene har en samlet verdi på 3,1 milliarder kroner, ifølge Statoil.

Samtidig skal skipene også utstyres med batterier som kan redusere forbruket av drivstoff med opptil 20 prosent, og dermed spare Statoil for store utgifter.

Les mer: Statoil drysser ut kontrakter

– Det er klart det er viktig i dagens marked å lande lange kontrakter, som gir betydelig bedre inntjening enn det vi klarer å oppnå i spotmarkedet, sier Dofs konsernsjef Mons S. Aase til E24.

Selskapet har fått femårige kontrakter med Statoil for fartøyene Skandi Mongstad og Skandi Flora, med opsjoner på forlengelse med ytterligere fem år.

Les også

Inngår avtaler på 3 milliarder innen supply: Statoil drysser ut kontrakter

Valgte mellom 50 fartøyer

En rekke rederier meldte sin interesse i anbudsrunden, og Statoil fikk til sammen tilbud om over 50 fartøyer. Fire av disse har fått femårskontrakter, mens tre skip får treårige kontrakter. Alle kontraktene kan forlenges.

– Det er en god nyhet både for rederiene og for oss, sier Philippe Mathieu, Statoils direktør for felles driftsstøtte, til E24.

– Vi har sett veldig stor interesse på anbudet. Vi har blitt tilbudt om lag 50 fartøy fra dyktige og høyt kvalifiserte redere, sier han.

Statoil mener at de langsiktige kontraktene bidrar til å opprettholde supplymiljøet, som har slitt kraftig etter oljeprisfallet fra 2014. Mange aktører hadde bygget opp en større flåte i oppturen, og da nedturen kom var det betydelig overkapasitet, og ratene falt.

– Det er veldig viktig for oss å ha et bærekraftig supplymiljø som kan støtte opp under aktiviteten på norsk sokkel. Det er derfor vi har lagt en strategi med langsiktige kontrakter, sier Mathieu.

Les også

Nå er Røkke og Fredriksens supplyfusjon i boks

– Kommer kanskje aldri ut

En rekke rederier har slitt med å betale gjelden sin og har måttet forhandle seg frem til redningsplaner. Fortsatt ligger 69 skip i opplag, ifølge en oversikt fra Sysla Maritim.

– Det ligger mange skip i opplag som aldersmessig og spesifikasjonsmessig kanskje aldri kommer ut igjen. Det er ikke alltid epler og epler man sammenligner når man bare ser på antallet, sier Aase.

Oljeprisen har steget noe fra bunnen, og det er mange planlagte olje- og gassutbygginger i Norge, og noen tegn til økt riggaktivitet. Spørsmålet for supplybransjen er når tilbud og etterspørsel kommer i balanse, ifølge Aase.

– Markedet står og vipper litt. Det finner liksom ikke noen retning, sier han.

Dof-sjefen har sett gode tegn tidligere, men blitt skuffet. Nå tror han at det vil ta tid før ratene stiger noe særlig, på grunn av overkapasiteten.

– Vi tror markedet har bunnet ut og at aktivitetsnivået er på vei opp. Men vi tror det kan ta sin tid før det slår voldsomt ut i ratene, sier Aase.

Også Havila-direktør Njål Sævik mener at overkapasiteten er en utfordring.

– På generell basis er aktiviteten kanskje tatt seg litt opp. Men tilgangen på båter er så stor at markedet vil være utfordrende fremover, sier Sævik til E24.

Les også

Kristian Siem om restrukteringer i offshore: – Det er mer å gjøre

Sparer drivstoff

Statoil betaler litt høyere rater for de syv supplyskipene, mot at de alle blir utstyrt med batterier som kan lades opp med landstrøm.

Fra før har Statoil to hybridskip med batterier i flåten, og et tredje skip skal installere batterier i tillegg til de syv som nå har fått kontrakter.

– Det er selvfølgelig for å jobbe videre med det vi har jobbet med siden 2011. Vi har redusert 30 prosent av utslippene fra marine operasjoner siden 2011. Dette vil bidra i samme retning, sier Mathieu.

– Hvor mye sparer dere?

– Hvis du tenker på energieffektiviseringspotensialet på fartøyene i flåten, så kan det være opptil 20 prosent, sier han.

– Vil miljøkrav påvirke båters konkurranseevne?

– Det er relativt nytt på norsk sokkel at man kommer med slike krav på hybrid og landstrøm. I en nær, grønn fremtid vil kanskje disse faktorene gjøre at noen av disse båtene blir mer konkurransedyktige, sier Mathieu.

Les også

Milliardene som forsvant – vekstbransjen som ble symbolet på oljenedturen

– Viktig å holde igjen

Dof-sjefen mener at eierne av supplybåtene må vise disiplin og holde båter i opplag selv om markedet skulle bedre seg, for å bidra til at ratene kan stige.

– Hvis man er for ivrig med å ta båter ut av opplag vil konkurransen bli større. Det blir viktig å holde igjen på å ta båter ut av opplag, sier han.

– Klarer man det?

– Det er ikke godt å si. Alle er jo opptatt av seg selv, sier han.

– Og feilen er at man bygget opp for stor kapasitet i oppturen?

– Det er klart, det var jo ingen som klarte å se for seg en så kraftig og langvarig nedtur. Det er ikke mange oljeserviceselskaper i Norge i dag som ikke har vært restrukturert, enten du snakker om supply, seismikk eller rigg. Det er hele næringen. Du kan vel telle på en hånd de selskapene som fortsatt betaler normale avdrag. Slik er det bare, sier Aase.

– Men det er en syklisk bransje, så det kommer jo igjen. Så det skal du ikke være i tvil om. Tusenkronersspørsmålet er bare når det skjer, sier han.

Dette er kontraktene Statoil meldte om onsdag. De fire første kontraktene er på fem år, de tre siste på tre år:

RederiFartøyRederikontorBase
Skansi OffshoreSjoborgTorshavn, FærøyeneMongstad
DofSkandi MongstadAustevollMongstad
DofSkandi FloraAustevollDusavik
Solstad FarstadFar SearcherSkudeneshavn/ÅlesundKristiansund
UglandJuanitaGrimstadMongstad
HavilaHavila ForesightFosnavågMongstad
HavilaHavila CharismaFosnavågFlorø

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
  2. DOF
  3. Havila Shipping
  4. Farstad Shipping
  5. Fritidsbåt
  6. Oljebransjen
  7. Olje og gass
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Inngår avtaler på 3 milliarder innen supply: Statoil drysser ut kontrakter

  2. Betalt innhold

    Havila sikret seg Statoil-kontrakter

  3. Betalt innhold

    Kontraktsbonanza for milliarder i Nordsjøen

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    I mangel på supplyskip sendte Statoil ut denne med forsyninger

  6. Betalt innhold

    Da markedet var tomt for supplyskip, måtte dette fartøyet trå til