Europas 20 største klubber deler 75,5 milliarder

Europacupspill og svindyre TV-rettigheter får klubbene til å punge ut milliarder for nye spillere.

DYR JUBEL: Philippe Couthino feirer Robert Firminos kontante scoring for Liverpool mot Stoke i fjor vår ved å klatre opp på sistnevntes rygg. Liverpool har nå solgt Couthino for inntil 142 millioner pund og skal frykte at noen utløser utkjøpsklausulen i Firminos kontrakt på 83 millioner pund.

Foto: Lindsey Parnaby AFP
  • Johann D. Sundberg
Publisert: Publisert:

I kveld kan nye milliarder bli brukt på fotballklubbenes kjøp av spillere.

Innen midnatt må alle spilleroverganger være fullført for at klubbene i engelske Premier League skal kunne bruke de i resten av sesongen.

I dette overgangsvinduet, som det heter på fotballspråket, har milliardene allerede fløyet.

Spanske Barcelona kjøpte Phillipe Coutinho fra Liverpool for en sum som kan ende på 142 millioner pund eller drøyt 1,5 milliarder kroner.

Liverpool på sin side bruker inntil 75 millioner pund, eller drøye 800 millioner kroner, på forsvarsspilleren Virgil van Dijk.

Fem millioner i uken

Manchester United og Arsenal har byttet spillere. For spilleren som gikk fra Arsenal til Manchester United, Alexis Sanches, skal det ha resultert i en ukelønn på i området 500.000 pund, eller godt over fem millioner kroner.

I uken, altså.

Så hvor kommer pengene fra? Svaret er langt på vei å finne i Deloitte Football Money League 2018.

Deloitte rangerer årlig de 20 klubbene med høyeste inntekter.

Les også

Nye millionavtaler i Premier League: Nå skal de spille med reklame på ermene

Delte mer enn 75 milliarder

I forrige sesong hadde «20 på toppklubbene» samlede inntekter på rekordhøye 7.896 millioner euro. Det tilsvarer rett i overkant av 75,5 milliarder kroner!

Målt i euro var det en vekst i inntektene på seks prosent fra foregående sesong. Veksten ville vært større om ikke kursfallet for britiske pund hadde bremset engelske klubbers inntektsvekst målt i euro.

«Deltagelse og suksess i UEFAs konkurranser har alltid vært en kritisk suksessfaktor i Money League, men innflytelsen er mer bemerkelsesverdig enn noensinne i årets utgave,» skriver Deloitte.

DYRT KJØP: Slik feirer Arsenal at de har kjøpt Pierre-Emerick Aubameyang fra Borussia Dortmund.

Skjermdump: Arsenals hjemmeside

De viser for eksempel til at Leicester City kom inn på en 14. plass på inntektstabellen etter å ha kommet helt til kvartfinalen i fjorårets Champions League-turnering.

Klubben hadde en inntektsvekst på hele 81 prosent i forhold til sesongen da de vant Premier League og kvalifiserte seg til Champions League.

Men det er ikke bare spill i UEFAs europacuper som gir penger i kassen for klubbene.

Svingode TV-avtaler

Særlig engelske klubber har tjent godt på at de fra forrige sesong gikk inn i en ny og svært lukrativ TV-avtale.

For Liverpool, for eksempel, ga 2016/2017-sesongen en niende plass på Deloittes «20 på toppliste» uten å være med i noen europacup. Deloittes omtale av klubben forteller at den hadde pen vekst i inntektene i forhold til sesongen da klubben spilte finale i Europe League.

Deloittes gjennomgang forteller at inntekter fra salg av TV-rettigheter står for 45 prosent av inntektene til de 20 klubbene på listen. Kommersielle inntekter, som inkluderer inntjening fra europacuper, reklame og lignende, står for 38 prosent.

I foregående sesong var det kommersielle inntekter som utgjorde den største inntektskilden.

Billettsalg og andre inntekter på kampdag står for 17 prosent.

Les også

VM-finalebilletter blir rekorddyre: Du må betale 103 kroner minuttet

Store forskjeller

Og det er forskjeller i de kommersielle inntektene som skaper forskjellene mellom store fotballklubber i økonomisk forstand og de virkelig store klubbene. I økonomisk forstand, altså.

Klubben med de aller høyeste inntektene, Manchester United, hadde kommersielle inntekter på 325 millioner euro. Gjennomsnittet for 20 på toppklubbene var på knappe 170 millioner, mens klubben på 20. plass, Everton, kun hadde kommersielle inntekter på 30,5 millioner euro.

Og mens inntektene fra TV-avtaler i noen grad deles broderlig, tar de største klubbene grovt for seg av de kommersielle inntektene.

Så godt som halvparten av de samlede kommersielle inntektene for 20 på toppklubbene havner i lommene til de fem klubbene med høyest inntekter.

DYR: Manchester City er en av verdens rikeste klubber. Nylig kjøpe de franske Aymeric Laporte fra spanske Athletic Bilbao. Prislappen oppgis til 660 millioner kroner.

Foto: Manu Fernandez AP

Manchester United på topp

Det at Manchester United inntok topp-plassen i en sesong hvor de ikke spilte i Champions League forteller viktigheten av andre kommersielle inntekter som draktreklame. Og ikke minst inntektene ved å ha en stor stadion som fylles med folk også i perioder hvor det ikke går så bra for laget.

Deloitte slår i sin rapport fast at de tror de 20 økonomisk sett største klubbene vil ha en samlet omsetning på over 8.000 millioner euro i inneværende sesong.

Men veksten vil ikke være like sterk, mener Deloitte, som følge av at både den spanske og engelske ligaen er inne i treårige tv-avtaler som ikke skal fornyes.

De mener Manchester Uniteds retur til Champions League trolig sikrer at klubben beholder topp-plassen i pengeligaen, men stiller spørsmål ved om klubben klarer å reforhandle like inntektsbringende sponsoravtaler som de nå har.

Barcelona kan utfordre

Skal Real Madrid kunne utfordre Manchester United må de ha suksess på fotballbanen både i Europa og hjemme i Spania. Som kjent sliter klubben i den hjemlige ligaen.

Real Madrids spanske, eller rettere sagt katalanske, rival Barcelona kan imidlertid komme til å gjøre et rykk fra forrige sesongs tredjeplass, mener Deloitte.

Med suksess på fotballbanen og hjulpet av en ny draktsponsoravtale kan Barcelona komme til å utfordre Manchester United, mener Deloitte.

TIL SALT PÅ MATEN: Chilenske Alexis Sánchez signerte nylig for Manchester United, som topper Deloites rikingliste. Sanchez får en ukelønn på 4,9 millioner kroner, rapporteres det. Her fra debuten mot Yeovill Town i FA-cupen sist helg.

Foto: Paul Childs Reuters

Arsenal på tur ned

Arsenals manglende Champions League-kvalifisering vil ha signifikant negativ påvirking på klubbens omsetning som var på 487,6 millioner euro i forrige sesong. Suksess i Europe League vil imidlertid begrense fallet, mener Deloitte.

En ny utstyrsavtale med Nike, som antas å være verdt 60 millioner pund, kan bidra til å løfte Chelsea som inntok 8.-plassen i pengeligaen i fjor.

Liverpool og Tottenham kan klatre

Deloitte tror niendeplasserte Liverpool bør gjøre et hopp på listen nå som klubben spiller i Champions League igjen.

Også Tottenham på 11. plass kan komme til å klatre på listen hjulpet av suksess på banen og en ny avtale med Nike, mener Deloitte.

Mye kan bli avgjort av hvem som vinner kvartfinalen i Champions League når Tottenham møter tiendeplasserte Juventus, skriver Deloitte.

Les også

Fifa legger mer penger i VM-potten

Les også

Brasiliansk økonomi har passert Sukkertoppen

Les også

Ronaldo åpner luksusshotell

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. UEFA
  2. Fotball

Flere artikler

  1. Juventus-aksjen faller kraftig etter superliga-kollapsen

  2. Kommentar: Stang ut til 100 millioner euro for Ajax

  3. Real Madrid stiger forbi Manchester United på toppen av fotballens pengeliga

  4. Betalt innhold

    Premier League tynges av økonomisk usikkerhet

  5. Trøbbel for Superligaen - Manchester United-aksjen falt