Dekkgigant med nytt oppkjøp: Stenshagen satser på rekord for bilsalget

Oppkjøpsfondet Altor og Egil Stenshagen går inn i Baltikum med sin dekkgigant. Bare én ting kan stanse bilsalget fra å nå ny rekord, sier den tidligere rallycrossjåføren.

Milliardær Egil Stenshagen er blant eierne av dekkselskapet Nordic Tyre Group, som fra før driver i Norge, Sverige og Finland.
  • Eivind Bøe
Publisert:

Dekkleverandøren Nordic Tyre Group (NTG) utvider virksomheten med et nytt oppkjøp. Selskapet kjøper Latakko, som driver i de baltiske landene Latvia, Estland og Litauen.

Milliardæren Egil Stenshagen, som er tidligere europamester i rally, er blant eierne og er styremedlem i NTG. Han er optimistisk på vegne av bilmarkedet.

– Bilsalget kan sette ny rekord i 2021 eller 2022, sier Stenshagen til E24.

Bilsalget var på sitt høyeste noensinne tilbake i jappeåret 1986, da det ble solgt nesten 170.000 biler i Norge.

– Det eneste som kan rokke ved det er at leveransene til bilprodusentene er presset, på grunn av mangel på såkalte halvledere, sier Stenshagen.

Det siste året har gitt en umettelig etterspørsel på verdensbasis etter databrikker, som de store produsentene i Asia ikke klarer å holde tritt med. Fortsetter flaskehalsen i leverandørkjeden i dette tempoet, vil verdens bilprodusenter miste produksjon av 7,7 millioner kjøretøy i løpet av 2021. Anslaget kommer fra konsulentfirmaet Alixpartners, skriver nyhetsbyrået Reuters.

– På lang sikt betyr det ikke noe særlig, for de som skal bytte bil gjør jo det, men det eneste er at leveransene kan bli utsatt, sier Stenshagen.

Stenshagen opplyser at omsetningen til NTG har steget nesten 30 prosent (like for like-salg) per utgangen av august fra samme tid i fjor. Veksten er stort sett den samme i både Sverige, Finland og Norge.

– Det sier vi oss svært fornøyd med, sier Stenshagen.

Stenshagen forteller at salget i Norge har vært godt under pandemien ettersom folk blant annet har feriert innenlands og i den forbindelsen brukt bilen mye.

Etter oppkjøpet vil NTG ha inntekter på i alt 320 millioner euro, tilsvarende 3,2 milliarder kroner med dagens kurs.

Les også

Kongsberg Automotive varsler svakere resultat

– Usikkerhet

NTG og hovedeier Altor kjøpte Stenshagens dekkvirksomhet tidligere i år, samtidig som milliardæren gikk inn med 50 millioner kroner i det sammenslåtte selskapet. Altor eier rundt 60 prosent.

Partner Pål Stampe i Altor har ansvar for oppkjøpsfondets investering i NTG. Han sier deres virksomhet ikke blir vesentlig påvirket av «chip»-krisen. Selskapet selger i hovedsak til kunder som vil erstatte gamle dekk.

– Men det er noe påvirkning. Når det gjelder nye biler, så er det noe forsinkelser i leveranser, sier Stampe til E24.

Han forteller at det i hovedsak er bilprodusentene som må uttale seg om forsinkelsene, men at det er snakk om noen uker, slik de har opplevd det til nå.

– Det er usikkerhet med tanke på leveransene. Når nybilene blir forsinket, påvirker det oss, sier Stampe.

– Er det ikke risikofylt å kjøre på med et nytt oppkjøp da, med denne usikkerheten?

– Overhodet ikke, for vi selger veldig lite nybiler. Vi har en veldig positiv utvikling, parallelt med vanskelighetene når det gjelder halvledere, sier Stampe.

Les på E24+

Børskommentar: «Kongsberg Automotives resultatvarsel kan egentlig være et styrketegn»

«Ganske betydelig» oppkjøp

Fra før har NTG virksomhet i Norge, Sverige og Finland, og går med oppkjøpet av selskapet Latakko inn i Baltikum. Partene har blitt enige om å ikke oppgi salgssummen.

Latakko driver med grossistvirksomhet i Latvia, Estland og Litauen og utsalgsvirksomhet i Latvia.

Stampe sier de baltiske markedene ligner ganske mye på de nordiske, med lignende virksomhet og produkter.

– Så vi tar med det vi har vært gode på for øvrig i Norden, og bruker det på den ganske gode posisjonen som Latakko har bygd opp i Baltikum, sier Stampe.

Stampe forteller at det er et «ganske betydelig» oppkjøp, mens Stenshagen omtaler det som «mellomstort».

Stenshagen forteller at siste halvår blir avgjørende i dekkbransjen.

– Folk i Norge er veldig fokusert på gode vinterdekk. Salget starter i disse dager før vintersesongen, sier Stenshagen.

De originale dekkene sitter på bilene fra fabrikken, mens vinterdekkene selges fra sånne som NTG, sier Stenshagen.

– Det selges mye tyngre SUV-er i Norge, særlig elektriske SUV-er, og det gir mye dekkslitasje. Det betyr at markedet ser bra ut, forteller Stenshagen, som beskriver markedet som ganske stabilt, uten de store svingningene.

Egil Stenshagen har ifølge Kapital en anslått formue på 4 milliarder kroner i 2021.

Les også

Elon Musk om chipkrisen: – Et kortsiktig problem

Les også

Norske NOD håper på bedring i chipkrisen mot slutten av 2022

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil
  2. Egil Stenshagen
  3. Altor
  4. Oppkjøp

Flere artikler

  1. Berlin stemte for tvangsovertagelse av utleieboliger

  2. Betalt innhold

    Regjeringen vil endre sikkerhetsloven: – Liten tvil om at Bergen Engines-saken har vært driveren

  3. Rekordlavt nybilsalg i Europa

  4. Tibber kjøper Schibsted-selskap og får mediekonsernet på eiersiden

  5. Betalt innhold

    En Porsche og en kaffe, takk. Nå selger bilkjedene på nye måter.