Den store trafikkorken

Fulle havner, tomme butikkhyller, måneders ventetid og mer enn tidoblede fraktpriser. Vil verdenshandelen noen gang fungere som før?

Publisert:

LONG BEACH (E24): En dis ligger over kysten av Los Angeles og visker ut flesteparten av de 48 lasteskipene som ligger og venter i San Pedro-bukten.

Skipene er lastet med julegaver og andre varer for hundrevis av millioner kroner.

Et par av dem har ligget langs kysten i over 50 dager, andre i under en uke. De venter på å få kjøre inn til kai og losse joggesko, leker, vaskemaskiner, skrivepulter, hodetelefoner og ergometersykler. Blant annet.

Inne på land står containerne stablet som gigantiske legoklosser.
En kø med lastebiler snirkler seg så langt bakover at det er vanskelig å skimte slutten.
Ved siden av, i veikanten, ligger vannflasker fylt med urin.

Sånn ser verdens handelskrise ut på nært hold.

Et dystopisk bilde på et forbruk så enormt at det har fått eksisterende systemer til å knele.

– Vi har aldri sett lignende importvolumer her i Long Beach, eller i noen havn i USA. Noensinne, sier Matt Schrap, daglig leder i interesseorganisasjonen Harbor Trucking Association, som bistår klienter på den amerikanske vestkysten.

Global krise

Long Beach er en av to havner utenfor Los Angeles, og til sammen tar de imot 40 prosent av alle varene som kommer sjøveien inn til USA. 20 millioner containere er forventet gjennom disse havnene i år. 24 prosent mer enn i fjor.

Den uforutsette økningen har ført til rekordlange ventetider

– Vi har hatt våre prøvelser og trengsler, sier leder for havnen, Mario Cordero.

Ingen andre containerporter i USA er i nærheten av å prosessere så mange containere, påpeker han. Det har kommet så mye last fra Asia at noe er blitt omdirigert til andre steder i landet.

Men havnene sør i California er langt fra de eneste som er rammet av den episke trafikkorken. Den er et globalt fenomen.

– 77 prosent av havnene i verden er overbelastet, sier logistikkprofessor Christopher S. Tang ved University of California Los Angeles.

Les også

Vil snu opp-ned på verdenshandelen

Handelskrisen har rystet verdensøkonomien. Prisene for å shippe en container fra Asia til USAs vestkyst pleide å være rett over 1000 dollar. Nå koster det rundt 14.000, ned fra en topp på 20.000, ifølge godssporingsfirmaet Freightos.

Store amerikanske selskaper har kjøpt egne skip. For små bedrifter kan konsekvensene bli store.

Noen venter i månedsvis på alt fra råvarer til maling, klær, plastkopper og latex-hansker. Andre rammes av høye priser.

En kirkegård i Missouri må bruke sement i stedet for granitt til gravstøttene sine, skriver LA Times, mens San Francisco Chronicle kan melde om en forretning basert i Silicon Valley som betaler 270 prosent mer for å importere falske juletrær. I New York er bagel-sjapper i ferd med å gå tomme for kremost, ifølge New York Times.

En kort kjøretur unna havnen i Long Beach ligger skatebutikken Pharmacy. Her må butikksjef Matt Allen vente lenge på Nike-skoene han hadde bestilt opp til førjulsalget.

Skoene ligger trolig og dupper på en lastebåt et steinkast unna. Likevel når de ikke frem til butikken før godt over nyttår.

– De skulle egentlig ha kommet i desember, men nå har vi fått beskjed om at de ikke kommer før i februar, sier Allen.

For havnen i Long Beach begynte problemene for lenge siden, i august 2020. Pandemien førte til færre flyavganger, havner i Kina ble stengt og etterspørselen etter importvarer eksploderte da folk satt hjemme og sluttet å bruke penger på tjenester.

I september i år hadde situasjonen eskalert og skip og containere virkelig begynt å hope seg opp.

I forrige uke lå 48 skip til anker utenfor havnene i Los Angeles, ifølge havnesjef Mario Cordero, men antallet er langt høyere hvis du regner med alle skipene som ligger lenger ute på havet og venter, utenfor kysten av Mexico og Taiwan.

På onsdag lå totalt 96 lasteskip i kø, ifølge Marine Exchange of Southern California.

To skip har ventet i rundt 50 dager, men de tilhører unntakene, presiserer Cordero. Flesteparten ligger 5–6 dager i kø.

– Men selv det er uakseptabelt, sier han.

Før pandemien var ventetiden tilnærmet null.

Jobber flere timer uten lønn

En av årsakene til forstoppelsen i havnene i USA er mangel på varehusarbeidere og lastebilsjåfører, påpeker mange. Sjåførene selv mener problemene har andre opphav – som manglende effektivitet i havnene.

– Bare se på denne køen, sier Jose Navarro (58).

Amerikanske medier har beskrevet dårlige lønns- og arbeidsforhold og mangel på toaletter for lastebilsjåførene, og i veikanten i Port of Long Beach ligger det strødd vannflasker med urin (havnesjef Mario Cordero kjenner ikke til denne problematikken).

Navarro har vært lastebilsjåfør i 17 år og forteller at han innimellom må vente over fem timer for å få med seg en container. Andre ganger må han dra tomhendt hjem igjen.

– Så må jeg komme tilbake og stille meg i kø igjen neste morgen, sier Navarro.

Han har gått ut av førerhuset på lastebilen og slår av en prat med Mauricio Barajas (43). Begge er selvstendig næringsdrivende, og derfor får de ikke betalt for timene de står i kø utenfor havnen, noe som er vanlig blant sjåfører som ikke er fagorganisert.

– Mye penger går tapt på å vente, sier Barajas.

Matt Schrap i Harbor Trucking Association mener også manglende produktivitet er den største grunnen til handelskrisen.

– Vi opererer innenfor et system som er ekstremt underfinansiert, spesielt fra den føderale regjeringens side, sier han.

– Nå er vi i en situasjon der vi høster det vi aldri har sådd.

Les også

På innsiden av Theranos-rettssaken

Noen av problemene Schrap beskriver, kan synes komiske. Som at bookingsystemene kan gjøre det umulig å levere tilbake tomme containere. De tar dermed opp plass og utstyr og bidrar til proppen i systemet.

I en periode var hele 45 prosent av containerne i Long Beach tomme.

– For alle som har sett dette fra utsiden, virker det sprøtt hvor ineffektivt det er, sier Schrap.

– Men vi er avhengig av så mange forskjellige aktører i forsyningskjeden at disse problemene ikke er så enkle å løse.

Rekordinntekter

Noen vil påpeke at ikke alle de involverte har like store incentiver for å løse flokene kjappest mulig. Mange shipping-selskaper kan melde om rekordresultater.

Den danske shipping-giganten Maersk ligger an til et overskudd på 16 milliarder dollar i år, tre ganger så mye som deres hittil beste år i 2014, ifølge LA Times. Kinesiske Cosco Shipping har doblet inntektene siden 2020.

Samlet sett ligger shipping-industrien an til å tjene like mye i 2021 som hele forrige tiår.

– De høster profitt selv om skipene deres står fast, sier logistikkprofessor Christopher S. Tang ved UCLA.

Les også

Tesla-spekulanten

Han tror prisene vil synke igjen når etterspørselen avtar og det blir mer kapasitet til å frakte varer.

– Tror du prisene vil komme ned til samme nivå som før pandemien?

– Å, jeg tror ikke det.

De siste månedene har situasjonen i Port of Long Beach forbedret seg, påpeker daglig leder Mario Cordero. Det hvite hus steppet inn, og havnen er nå åpen 24 timer i døgnet.

De har truet med bøter for selskaper som ikke fjerner tomme containere, og det er satt inn egne skip for å frakte dem vekk. Det har gjort at andelen tomme containere nå er nede i 35 prosent.

Samtidig mener også han at det er viktig å forbedre produktiviteten i havnen.

– Kriser fører til muligheter, og nå har vi muligheten til å endelig ta tak i denne typen flaskehalser på en veldig konkret måte, sier han.

Ingen vet når verdenshandelen vil komme tilbake i vante baner.
Noen mener en bedring er langt fremme i horisonten, kanskje om ett år.
Andre mener situasjonen vil normalisere seg om seks måneder.

Økonomer ved Goldman Sachs har spådd at etterslepet i amerikanske havner ville vare til minst midten av 2022, ifølge NPR. Det maritime analysebyrået Drewry spår at globale skipsfartsoperasjoner ikke vil gå tilbake til normalen før slutten av 2022.

– Vi tror etterspørselen etter shipping-tjenester vil fortsette å være høy, fordi etterspørselen etter forbruksvarer vil fortsette å være høy, sier sjeføkonom Chris Rogers i Flexport, et teknologiselskap som kjøper og selger lasterom.

– Vil ødelegge økonomien

Hans sjef, Ryan Peterson, leide en båt i oktober for å ta problemene i havnene i Los Angeles i nærmere øyesyn.

– Dette er en negativ spiral som raskt kommer ut av kontroll, og som vil ødelegge den globale økonomien hvis den fortsetter med uforminsket styrke, skrev han på Twitter i etterkant.

Alle ekspertene E24 har snakket med, er enstemmige om at det er én ting som er det aller viktigste for å løse flokene: Pandemien må ta slutt, og etterspørselen må bli mindre.

Som situasjonen er nå, bidrar både butikker og forbrukere til å holde den på et unormalt nivå.

– Alle øker bestillingene sine i håp om at de får en del av det de har bestilt, sier logistikkprofessor Thomas Goldsby ved University of Tennessee.

– Det skaper bare så mye mer stress på systemet.

Lekebutikk-kjeden Five Little Money, som har fem butikker lenger nord i California, er et eksempel på dette. Når de har bestilt 10–15 ulike varer, får de kanskje bare to, opplyser markedsdirektør Meghan DeGoey.

De har derfor i større grad prøvd å finne varer produsert i USA, men også de er utsolgt.

– Det er litt som med toalettpapiret i begynnelsen av pandemien. Alle handler i panikk, sier DeGoey.

Hittil har de opplevd at noen leverandører har økt prisene som følge av situasjonen, og noen varer er derfor blitt litt dyrere.

Mange forbrukere bekymrer seg for om prisene vil øke mer, men logistikkprofessor Christopher S. Tang mener de kanskje heller burde stille seg et annet spørsmål:

– Trenger vi virkelig å kjøpe så mange ting?

Les mer av E24s USA-dekning her.

Publisert:
Gå til e24.no