Hver tiende butikk borte på ti år

Hüseyin Kartay måtte legge ned butikken i Sarpsborg i sommer. I Østfold er konkurransen med grensehandelen hard, påpeker han. De som lykkes med detaljhandel er de som klarer å kombinere fysisk butikk og netthandel, ifølge Virke.

HARD KAMP MOT NETT: At nordmenn blir mer og mer vant til å handle på nett bidrar til «butikkdøden». Men Virke tror ikke fysiske butikker kommer til å bli borte.
Publisert: Publisert:

I perioden 2010 til 2020 har antallet fysiske butikker i Norge falt med 10,6 prosent, viser tall fra SSB og Virke.

Dette er de ferskeste tallene som finnes. Statistikken ekskluderer etablering av nettbutikker.

Nedgangen er størst i Innlandet fylket. Der har hver sjette butikk forsvunnet på ti år.

Færrest butikker har forsvunnet i vestlandsfylkene Rogaland og Vestland.

Ikke så opptatt av volum

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) i Innlandet forteller at nedgangen i antall butikker er en utvikling de har sett over tid.

– Det er forskjeller mellom ulike bransjer og type varer, men det har nok tæret litt på noe av det lokale næringslivet, sier han.

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen.

– Er det en utvikling som man burde kjempe for å motvirke, mener du?

– Jeg vet ikke om det er et mål i seg selv, for det er jo veldig markedsstyrt. Det jeg er opptatt av som fylkesordfører, er å legge til rette for gode møteplasser i regionens tettsteder og byer. Et reiselivsfylke som Innlandet skal ha gode tilbud og satse på lokale varer og produkter. Det er vel så viktig som at det er et stort volum av kommersielle kjeder.

La ned butikk etter ett år

En som har erfart det å legge ned en butikk, er Hüseyin Kartay.

Etter å ha hatt mangeårig suksess med dagligvarebutikken Alanya Import i Tromsø, valgte han å åpne butikk nummer to i Sarpsborg i fjor vår.

Tanken var å etablere en butikk på Østlandet som kunne fungere som utsendingslager til en potensiell ny nettbutikk.

Hüseyin Kartay forteller at konseptet til Alanya Import er mat fra hele verden.

Men krøll med utleier under pandemien der inntekten var marginal, sørget for at Kartay mistet motet. I sommer stengte han ned Sarpsborg-butikken.

– Situasjonen gikk ut over ansatte. Da hadde jeg ikke lyst til å fortsette.

– Har du noen tanker om hvorfor det som har fungert i Tromsø, ikke fungerte i Sarpsborg?

– Min første kommentar er Sverige og grensehandel. Det er ikke lett å drive butikk så nærme grensen når det er så stor forskjell på prisene.

– Byene holder koken

E24 omtalte samme tall i 2018, da med tall fra 2008 til 2016. Da viste statistikken et fall i antall butikker på i underkant av ti prosent.

– Trenden virker å være ganske stabil. Det er snakk om en omstilling i detaljhandelen, fra ren fysisk butikk til såkalt omni-kanal, sier Jarle Hammerstad, leder bransjepolitikk i Virke.

Jarle Hammerstad, leder bransjepolitikk i Virke.

Begrepet brukes om å legge til rette for en sømløs overgang mellom ulike salgskanaler, som app, nettbutikk og fysisk butikk.

Hammerstad sier at butikkavviklingen er sterkest i områder med svakere befolkningsgrunnlag, men at byene holder koken ganske bra.

– Butikkene kommer ikke til å bli borte, det kan man si ganske sikkert.

For å lykkes med detaljhandel i fremtiden, er nøkkelen dette samspillet mellom nett og fysisk butikk, mener han.

– De som klarer seg best er de som får til å kombinere kanalene. For eksempel ved å ha utstillingsrom i butikk, men handel først og fremst på nett - eller motsatt.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om