Dr.Dropin skal doble antall klinikker i 2019 – satser på bedriftsmarkedet

Selskapet som har blitt omtalt som Cutters for legetjenester har behandlet over 45.000 kunder siden oppstarten, og går nå etter det lukrative bedriftsmarkedet.

DROP-IN-LEGE: Den private legekjeden har flere kontorer i Oslo, her fra Grunerløkka. I løpet av året skal Dr.Dropin har 15 kontorer fordelt på landets største byer.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:,

– Vi har hatt veldig god pågang, og behandler nå i overkant av 1.000 pasienter i uken, sier gründer og daglig leder i Dr.Dropin, Daniel Sørli.

Den private legetjenesten har på to år gått fra null til syv lokasjoner. I 2019 skal det antallet mer enn dobles.

– Målet er å ha 15 lokaler i løpet av 2019, til nå har vi ni av dem signert.

Kjeden har i dag lokaler i Oslo, Bergen og Trondheim, og ser for seg å holde til seg i de største byene inntil videre.

Sørli er travel med å finne nye lokaler, rekruttere nye ansatte og overse driften, men den daglige lederen er også lege, og vil ikke gi slipp på kontakten med pasientene.

– Jeg liker veldig godt å være lege, og jeg prøver alltid å ha én dag på legekontoret i løpet av uken, sier Sørli på vei ut av en eiendomsbefaring for et nytt lokale i Oslo.

Skal mer enn doble omsetningen

Les også

Cutters åpner i Nederland og Finland

Selskapets største eier er investeringsselskapet Askeladden som står bak frisørkjeden Cutters, og konseptene blir stadig sammenlignet.

– Dere har blitt kalt Cutters for legetjenester, er det en sammenligning dere liker?

– Cutters har vært utrolig flinke, så sånn sett er det hyggelig å bli sammenlignet med dem, men legetjenester har jo en del høyere kompleksitet enn hårklipp. Vi tar det beste fra Cutters-modellen og det beste fra tradisjonelle legetjenester.

Dr.Dropin operer med fastpris på 595 kroner, inkludert.

I selskapets første hele driftsår kom omsetningen inn på 13,7 millioner kroner med et underskudd på 4,4 millioner kroner.

I 2017 omsatte selskapet for 2,5 millioner kroner, men startet opp i juni måned.

– Resultatet er som forventet. Vi hadde kun åpnet to klinikker ved årsskiftet. Målet er å doble omsetningen fra 2018 til 2019, sier Sørli.

– Når blir selskapet lønnsomt?

– Vi kommer ikke til å ende med svarte tall i 2019, vi vil fortsette å investere i teknologi og gjøre en del nye ansettelser, sier Dr.Dropin-sjefen.

Nylig hentet selskapet 22 millioner kroner i en rettet emisjon, og har flere prominente investorer som Jørgen Stenshagen og Øgreid-familien.

Den siste emisjonen verdsatte selskapet til mellom 150–200 millioner kroner.

Les på E24+ (for abonnenter)

Kampen om din stive nakke strammer seg til: Cutters-gründerne tar opp kampen med thaimassasje og luksusspa

Utfordrer bedriftsmarkedet

Ifølge Dr.Dropin gjenspeiler pasientgrunnlaget det området de åpner et nytt kontor, fra små barn til eldre, men det er en gruppe som skiller seg ut.

– Overvekten er pasienter mellom 20–40 år gamle, sier Sørli og påpeker at de har hatt godt belegg ved alle kontorene frem til nå.

Nå beveger selskapet seg inn i bedriftsmarkedet, og utfordrer etablerte aktører som for eksempel Volvat som omsatte for over 600 millioner kroner i 2017.

– Det er en del aktører som har holdt på en god stund, uten noen særlig konkurranse. Vi kan tilby både bedre tilgjengelighet og priser enn konkurrentene våre, sier Sørli.

Til nå har Dr.Dropin kapret 30 bedriftskunder.

– Selskapene vi har som kunder i dag har stort sett kommet på egen forespørsel, men nå setter vi inn trykket på salg, sier legen og gründeren.

Videokampen

Dr.Dropin utfører også videokonsultasjon, og sier at dette øker og står nå for rundt ti prosent av kundene, men at utbyggingen av den fysiske infrastrukturen er det som er hovedfokuset.

Lege på video er det for øvrig flere som satser på, hvor svenske Kry har hentet 250 millioner kroner til å rulle ut videolegetjeneste i Sverige, Norge og Spania.

I Norge uttalte Aller Media at de ville gjøre sin tjeneste Lommelegen.no til landets største videolege i privatmarkedet.

Her kan du lese mer om