KNALLTALL FOR 180.NO: Soper inn penger på gratis opplysning

180.no Nummeropplysningen dro inn over 93 millioner kroner i fjor.

GODE TALL FOR 180.NO: 180.no Nummeropplysningen opplevde solid omsetningsvekst i 2009 sammenlignet med året før.

180.no Nummeropplysningen
  • Ole Martin Skaug
Publisert:

180.no Nummeropplysningen drar inn store summer på nettopp nummeropplysning.

Selskapet har hatt en massiv ekspansjon de siste årene og i fjor opplevde nettestedet en omsetningsvekst på nesten 30 millioner kroner.

- Vi er godt fornøyd med resultatet, og det ligger mange år med hardt arbeid bak dette. Men det er på ingen måte vits å stoppe nå, sier Stian Gundersen, styreleder i 180.no til E24.

I fjor hadde nummeropplysningen en omsetning på 93,04 millioner kroner, opp fra 63,79 millioner året før.

Leverer solid resultat

Det gjør at gasellebedriften fra 2008/2009 kan levere et solid resultat.

Selskapet hadde i 2008 et årsresultat før skatt på 7,90 millioner kroner, i fjor kunne 180.no vise til et resultat før skatt på 21,47 millioner kroner, en økning på 171 prosent.

I år satser selskapet hardere enn noensinne og har ifølge Gundersen et budsjett på 130 millioner, noe han tror selskapet vil klare.

- Vi er ganske sikker på å klare budsjettet, men det er forsatt litt for tidlig å si, forklarer styrelederen til E24.

Satset på fotball-VM

180.no var en av hovedsponsorene til TV2s satsning på fotball-VM. Det ga resultater.

- Under fotball-VM hadde vi en høyere klikkprosent på våre annonser. Men det er mindre annonser nå som det er sommer, sier Gundersen.

Nettstedet har hatt rundt 450.000 besøkende i uken dette året.

28.000 norske annonsører

Nettstedet 180.no er eid av Advista AS som driver søke- og katalogtjenester i 12 europeiske land. Selskapet har over 28.000 norske annonsører og nærmere 100.000 registrerte bedrifter i Europa. 180.no driver med gratis nummeropplysning på nett.

Satser i utlandet

Selskapet satser tungt også utenfor Norges grenser, og i Danmark og Sverige lar selskapet bedrifter annonsere gratis på nettstedet, enn så lenge.

- Vi har mye å hente i utlandet, og det er rundt 30.000 bedrifter som annonserer på våre sider i Sverige og Danmark. Siden merkevaren 180.no ikke er like sterk i disse landene enda, så lar vi selskapene annonsere gratis. Det må gjøres på en annen måte. Og vi ser for oss en "betal-per-klikk" tjeneste for våre annonsører i utlandet, noe som trolig er mer fair for våre kunder, sier Gundersen til E24.

- Rundt 7-8 millioner av omsetningen kommer fra utlandet, og vi har rundt 400.000 ukentlige besøk fordelt på de to nabolandene, forstetter Gundersen.

I Sverige og Danmark heter nettstedet Gulex.

Flere nyheter på E24.

Publisert:

Flere artikler