Kastet ut av Google
Kampen om å komme høyt opp på Googles resultatliste er beinhard. Nylig ble prioritet.no utestengt av Google fordi flere av selskapets løsninger er i strid med retningslinjene.
Lykken i livet for mange bedrifter er å komme høyest mulig på Googles resultatliste. Google er den desidert mest populære søketjenesten, å være usynlig der kan i verste fall bety konkurs.
Får kunder.
Er du imidlertid inne blant de første treffene på sentrale søkeord, kan du få mye besøk på hjemmesiden din, og nye kunder. Mange hyrer inn eksperter på søkeoptimalisering for å få hjelp til å komme høyt på listen.
Noen tøyer Googles retningslinjer til det ytterste. Og det finnes flere eksempler på selskaper som midlertidig er blitt stengt ute av Google. Det gjelder blant annet BMW, Radisson SAS og Bolia.
Usynlig.
Tidligere i sommer skjedde det samme med det norske søkeoptimaliseringsselskapet prioritet.no.
Det er SEO Spam Cops som oppdaget at prioritet.no brøt Googles regelverk og meldte fra. Foreløpig er ingen av selskapets kunder blitt kastet ut.
- Vi har identifisert rundt 100 kunder av prioritet.no, bare et fåtall har ryddet opp, sier Roar Eriksen, som påpeker at SEO Spam Cops er en ideell organisasjon bestående av IT-entusiaster som er lei av at noen prøver å manipulere Google-søkene.
Har ordnet opp.
Kjente nettsteder som Dagbladets kjendis.no, redcross.no, mesta.no og prior.no skal være blant prioritet. nos kunder. Dagbladet og flere av de andre store selskapene har imidlertid ordnet opp.
Eriksen peker på at søkeoptimalisering er en ny og umoden bransje i sterk vekst, hvor seks-syv selskaper har det meste av markedet. Prioritet.no er blant de største.
- Det er både useriøse og seriøse aktører i Norge. Det er fristende å manipulere søkene. Noen blir oppdaget og stengt ute, men det er nok store mørketall her, sier Eriksen som mener mye tyder på at prioritet.no bevisst har overtrådt Googles grenser.
Dette benekter prioritet.no.
- Så nært som mulig.
- For å være markedsledende og gi gode resultater for våre kunder har vi vært nødt til å operere så nært opp mot retningslinjene som mulig. Vi mener imidlertid at vi hele tiden har vært på riktig side, sier storkundeansvarlig Thomas Skjærstad Larsen i prioritet.no.
Han sier der er normalt å få en frist fra Google for å rydde opp hos kundene, og at prioritet nå er i gang med dette.
- Har kontroll.
- Vi jobber på spreng med å oppdatere kundenes løsninger, og har fullkontroll, sier Skjærstad Larsen. Google har som generell praksis ikke å kommentere denne typen enkeltsaker.