Tysk flopp gir ikke opp

Lidl har kun smuler av dagligvaremarkedet, men satser stort på nye butikker i Oslo.

  • Tor Øyvind Andersen
Publisert: Publisert:

Lidl har aldri slått an i det norske dagligvaremarkedet, men det tyske selskapet gir seg ikke så lett.

Jenker kravene

Etter at Lidl har jenket kravene til størrelse på butikkene, egeneide bygg og parkeringsplasser står etablering i Oslo på agendaen. Det skriver Handelsbladet FK.

Den første butikken er åpnet på Grønland i Oslo, og flere skal være på vei. Minst 20 butikker i hovedstaden er planen.

- Det er mange som tror vi ikke kommer til å etablere oss på Oslo vest, men vi vil dekke hele markedet, for alle kundegrupper handler hos oss, sier eiendomssjef Frank Sulebakk til Handelsbladet FK.

Kun 600 kvadrat

Lidl har brukt to år på å komme seg inn på markedet i Oslo. Butikken på Grønland er på 600 kvadratmeter, betydelig mindre enn standarden på 1.000 kvadrat.

Butikken har heller ikke parkeringsplasser og Lidl eier ikke bygget. Begge deler strider mot den gamle Lidl-standarden.

- Vi må tenke anderledes og tilpasse oss markedet vi skal inn i. Det ser vi resultatet av her, sier Sulebakk om butikken på Grønland.

Ingen suksess

Lidl har på sine to år i Norge kapret en markedsandel på magre 1,5 prosent. Det som i sin tid ble oppfattet som et kraftig angrep i det norske dagligvaremarkedet, har ikke lykkes så bra som ventet.

Kjeden skulle hatt over 70 butikker per i dag, men bare 47 er åpnet, skriver Handelsbladet FK.

- Det har tatt noe lenger tid enn vi trodde, men vi venter heller litt lenger på å få de riktige beliggenhetene fremfor å kjøre på med nyåpninger som ikke er ideelle, sier Sulebakk til Handelsbladet FK.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Vil åpne 70 nye butikker

  2. Betalt innhold

    Slik gikk det forrige gang det var priskrig på øl

  3. Betalt innhold

    To grunner til at Iceland kan klare det Lidl ikke maktet

  4. BI-professor anklager matvarebransjen for urent spill

  5. Lidl kostet Reitan 1,9 milliarder