Extra vokser i konkurranseutsatt dagligvaremarked

Coop-eide Extra har solgt varer for 2 milliarder kroner mer i forhold til samme tid i fjor i et marked der veksten er fallende.

TAR ANDELER: Coop Extra gjør det bedre i et tøffere marked. Her ser vi handleposer fra Extra, Rema 1000, Kiwi og Spar.
Publisert: Publisert:

Nettavisen får bekreftet fra Coop at Extra på samme tid i 2016 hadde en omsetning på nær 14 milliarder kroner. Det vil si at veksten så langt i år er på 13 prosent i et dagligvaremarked der den organiske markedsveksten faller med 0,4 prosent.

Extra-direktør Christian Hoel sier at kjeden planlegger å etablere flere butikker i tiden som kommer.

Veksten kommer etter det nettavisen erfarer på bekostning av Rema 1000. Denne kjedens andre store konkurrent – Kiwi – har den store Norgesgruppen i ryggen.

Markedsanalysebyrået Nielsen publiserer tall for dagligvarebransjen tirsdag morgen. Kiwi vil ikke kommentere utviklingen før tallene fra analysebyrået foreligger.

Kommunikasjonsrådgiver Ann-Kristin Pettersen i Rema 1000 sier det er bra at Extra styrker seg.

– Det er fint at Coop styrker sin konkurranseevne slik at de står bedre rustet til å utfordre den desidert største aktøren i markedet, Norgesgruppen. Det er avgjørende for å bedre konkurransen og sikre kundene lave priser, sier hun.

Les også

Eksperter: Derfor trenger Rema både «Æ» og bestevenner

Les også

Kiwi billigst i de fem største byene

Les også

– Et stort skritt for norske forbrukere

Publisert: