Extra vokser i konkurranseutsatt dagligvaremarked
Coop-eide Extra har solgt varer for 2 milliarder kroner mer i forhold til samme tid i fjor i et marked der veksten er fallende.
Nettavisen får bekreftet fra Coop at Extra på samme tid i 2016 hadde en omsetning på nær 14 milliarder kroner. Det vil si at veksten så langt i år er på 13 prosent i et dagligvaremarked der den organiske markedsveksten faller med 0,4 prosent.
Extra-direktør Christian Hoel sier at kjeden planlegger å etablere flere butikker i tiden som kommer.
Veksten kommer etter det nettavisen erfarer på bekostning av Rema 1000. Denne kjedens andre store konkurrent – Kiwi – har den store Norgesgruppen i ryggen.
Markedsanalysebyrået Nielsen publiserer tall for dagligvarebransjen tirsdag morgen. Kiwi vil ikke kommentere utviklingen før tallene fra analysebyrået foreligger.
Kommunikasjonsrådgiver Ann-Kristin Pettersen i Rema 1000 sier det er bra at Extra styrker seg.
– Det er fint at Coop styrker sin konkurranseevne slik at de står bedre rustet til å utfordre den desidert største aktøren i markedet, Norgesgruppen. Det er avgjørende for å bedre konkurransen og sikre kundene lave priser, sier hun.