Extra vokser i konkurranseutsatt dagligvaremarked

Coop-eide Extra har solgt varer for 2 milliarder kroner mer i forhold til samme tid i fjor i et marked der veksten er fallende.

TAR ANDELER: Coop Extra gjør det bedre i et tøffere marked. Her ser vi handleposer fra Extra, Rema 1000, Kiwi og Spar.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
  • NTB
Publisert:

Nettavisen får bekreftet fra Coop at Extra på samme tid i 2016 hadde en omsetning på nær 14 milliarder kroner. Det vil si at veksten så langt i år er på 13 prosent i et dagligvaremarked der den organiske markedsveksten faller med 0,4 prosent.

Extra-direktør Christian Hoel sier at kjeden planlegger å etablere flere butikker i tiden som kommer.

Veksten kommer etter det nettavisen erfarer på bekostning av Rema 1000. Denne kjedens andre store konkurrent – Kiwi – har den store Norgesgruppen i ryggen.

Markedsanalysebyrået Nielsen publiserer tall for dagligvarebransjen tirsdag morgen. Kiwi vil ikke kommentere utviklingen før tallene fra analysebyrået foreligger.

Kommunikasjonsrådgiver Ann-Kristin Pettersen i Rema 1000 sier det er bra at Extra styrker seg.

– Det er fint at Coop styrker sin konkurranseevne slik at de står bedre rustet til å utfordre den desidert største aktøren i markedet, Norgesgruppen. Det er avgjørende for å bedre konkurransen og sikre kundene lave priser, sier hun.

Les også

Eksperter: Derfor trenger Rema både «Æ» og bestevenner

Les også

Kiwi billigst i de fem største byene

Les også

– Et stort skritt for norske forbrukere

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Rema taper terreng til Kiwi og Coop Extra

  2. Kiwi-sjefen: Rema bygger seg til vekst

  3. Rema med svært svak start på året – comebacket blåst bort

  4. Annonsørinnhold

  5. Ferske dagligvaretall: Rema fortsetter å falle – Extra øker mest

  6. Extra skal åpne 100 nye butikker i 2018